2020.12.02. - Melinda, Vivien

Tartáshibák megelőzése és kezelése a vakáció idején

Tartáshibák megelőzése és kezelése a vakáció idején
Tartáshibák megelőzése és kezelése a vakáció idejénA nyári szünidő alatt sokszor nagy fejtörést okoz a szülőknek a gyermekek elhelyezése, programjuk megszervezése. A tanév során gyermekeink nagyon leterheltek, minden nap cipelik, a kisebbeknél sokszor nehezebb iskolatáskát, egész nap görnyednek az iskolapadban. A tartáshibák kialakulásának legnagyobb része a mozgásszegény életmódból eredeztethető. Ha a vakáció során is csak otthon ülnek a négy fal között, ha egész napjukat a televízió, a számítógép társaságában, és mindenfajta egyéb okosnak mondott elektronikai eszközeikkel bíbelődnek, akkor borítékolható a hanyag tartás, s ennek következményei.
Dr. Péntek Éva a Karitáció Alapítvány szakértője néhány hasznos és praktikus tanáccsal segít nekünk, hogy hogyan tudjuk megőrizni gyermekeink helyes testtartását, s ezáltal testi- lelki egyészségét. Hiszen a tartáshibák nagyobb része megfelelő mozgásmennyiséggel megelőzhető lenne! A mozgásszeretet és a helyes mozgáskultúra kialakításával máris tettünk egy nagy lépést az egészségesebb gyermek és felnőttkor felé. És ez nem elsősorban az iskola feladata!

Dobjuk a sarokba mi is táblagépeinket, okostelefonjaikat! Hiszen a szülői példa az elsődleges!


Ki a szabadba! Nekünk is jót fog tenni a friss levegőn, aktívan, sporttal, játékkal töltött idő az irodák légkondicionált levegője után! S az együtt, egymásra figyelve eltöltött idő felbecsülhetetlen, hiszen odafigyeléssel hamarabb észrevennénk, ha a gyermek mozgásfejlődése zavart szenved.

Tartáshibákról akkor beszélhetünk, ha a gerinc görbületei eltérnek a fiziológiástól, a medence dőlésszöge megváltozik, a test súlyvonala nem a fiziológiás pontokon halad át. A tartáshibák leggyakoribb oka, hogy a mozgásszegény életmód következtében az izomzat fejlődése elmarad a test gyors növekedése mellett, az így megnövekedett terhelésnek az izomzat nem tud megfelelni.
Itt az ideje felállni a karosszékből! Nézzünk őszintén a tükörbe, hányszor sportolunk egy héten?
Irány a szabad! Séta, futás, kerékpározás, túrázás, természetjárás pénztárcabarát és igen kellemes testmozgás.

A tartásban már meglévő eltérések aktívan korrigálhatóak, kezdetben még nincs maradandó elváltozás a csontos és a lágyrész képletekben. Hanyag tartás esetén a háti kyphosis, domborulat fokozott, a vállak csapottak, előre esnek, a lapockák kiállnak, a mellkas lapos, a medence kissé előrebillen, az összes ízület lazább, gyakori a lábboltozat süllyedése is.


- Fokozott háti és ágyéki görbület esetén mindkét görbület fokozott, a medence előrebillent.
- Nyerges hátnál a has kifejezetten előreesik, a medence látványosan előrebillent, a hát felső szakasza hátrahelyezett.
- Lapos hátnál a medence hátrabillent helyzetű, a gerinc fiziológiás görbületei elsimultak.
- Domború hát esetén a medence hátrabillent, a háti domborulat fokozott, az ágyéki homorulat teljesen elsimulhat.

A hanyag testtartás gyógytornával egyensúlyban tartható, és megelőzhetőek a későbbi károsodások, amelyet gyakran gerincferdülésnek neveznek, ami nem a gerinc oldalirányú elhajlása, hanem inkább a hosszú ideig fennálló, a hanyag tartás miatt kialakult, már nehezen korrigálható izom-, és kötőszövet- és gyakran még csontos-, ízületi elváltozások kialakulása. Tartáshibák esetén a legfontosabb, hogy korrigált helyzetben végezzünk egyrészt a törzs izomzatát erősítő gyakorlatokat mindenképpen gyógytornász szakember segítségével. Elsődleges az izomerősítés, az izomegyensúly helyreállítása, a koordináció fejlesztése, a megfelelő testkép és testtartás megtanítása.

Szép nyarat, pihentető alvást Mindenkinek!

Dr. Péntek Éva,
Karitáció Alapítvány