rss
bohócdoktor vizit szja 1%


  • Hasznos tippek a reggeli rosszullétek ellen

  • Hasznos tippek a reggeli rosszullétek ellenEgy bizonyos szinten túl a rosszullétek azonban már nemcsak zavaróak, de a magzatot is veszélyeztethetik. Sok kismama megéli a reggeli rosszullétet, de csak keveseket érint igazán súlyosan. A rendszeres, extrém mértékű reggeli hányás, esetleges kiszáradás miatt ugyanis a baba nem jut elegendő mennyiségű táplálékhoz. Ezért a súlyos terhességi hányás kezelése mindenképpen orvosi feladat. A nőgyógyász a vizsgálatok alapján meg tudja állapítani, megfelelően fejlődik-e a magzat, ha szükséges, hányáscsillapítókat, illetve a kiszáradás megelőzésére infúziós folyadékpótlást javasolhat.

    A legtöbben szerencsére ennél jóval enyhébb rosszulléteket tapasztalnak.

    1. Kielégítő pihenés

    Az elégséges és megfelelő minőségű alvás sokat segíthet. Ha ez problémát okoz, a várandósoknak érdemes kipróbálni a szemmaszkot, a kismamapárnákat, érdemes az étkezést nem lefekvés előttre időzíteni, és jót tehet a rövid déli pihenő is. Felkelés után ajánlatos kerülni a hirtelen mozdulatokat, lassan, fokozatosan kikelni az ágyból.

    2. Megfelelő ételek és adagok

    A várandósság alatt ajánlott kerülni a zsíros, túl fűszeres falatokat és a túl sok koffeint is. Ugyanakkor soha ne legyen teljesen üres a kismamák gyomra, hiszen így a felhalmozódó gyomorsav fokozhatja a hányingert. Egy kis sós vagy édes keksz közvetlenül ébredés után megelőzheti a rosszullétet, ahogyan a reggelire fogyasztott magas káliumtartalmú gyümölcsök (répa, paradicsom, dinnye) is. Vacsorára fehérjében gazdag falatokat ajánlott enni, ami segít a vércukorszint szabályozásában.

    3. Elég folyadék

    Sok kismama nem érez szomjúságot, éppen a rosszullétek miatt. Holott a napi 8 pohár víz nekik is kifejezetten ajánlott, ugyanis minél erősebben dehidratáltak, annál nagyobb a hányinger esélye. Hasznos lehet, ha kis almaecetet és mézet keverünk a vízbe, vagy ha nem tudunk inni, jégkockát szopogatunk.


    4. Óvatos monitorhasználat

    Kevesen tudnak róla, de a számítógép monitorjának vibrálása is okozhatja a reggeli rosszullétet. Ha a gyanú beigazolódik, a kismamáknak érdemes elkerülniük a monitorhasználatot, vagy ha ez nem megy, nagyobbra és vastagabbra kell állítani a fontokat, és a hátteret is érdemes kevésbé vibráló színekre változtatni.

    5. Gyömbér és friss illatok

    A hideg gyömbéres üdítő vagy egy szelet gyömbér vízben, teában áztatva csökkentheti a rosszullétet. Akinek beválik, akár gyömbéres kekszet is ropogtathat. Az erős illatokkal ugyanakkor óvatosan kell bánni, a parfümök, vagy a kellemetlen szagok is fokozhatják a hányingert. Ha így történik, menjünk friss levegőre vagy szagoljunk citromot, esetleg rozmaringot.

    6. Megfelelő vitaminok, ásványi anyagok

    Néhány kismamánál a vastabletták vagy a multivitaminok vastartalma okozza a rosszullétet. Ezt meg kell beszélni a nőgyógyásszal, mint ahogyan az összes, várandósság alatt alkalmazott táplálék-kiegészítőről, vitaminról is érdemes egyeztetni.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A terhesség alatt termelõdõ HCG hormon

    Manapság már modern, egyszerûen beszerezhetõ és használható terhességi tesztek segítik a gyermekre vágyó nõket abban, hogy gyorsan megtudhassák, valóban babát hordanak-e a szívük alatt.

    A terhességi tesztekkel úgy mutatható ki a kisbaba érkezése, hogy jelen van a csak terhesség alatt képzõdõ anyag, a HCG. A HCG mennyisége ugyanis nagymértékben megnõ a vérben és a vizeletben, amikor egy nõ teherbe esik. Az elsõ idõben a mennyisége extrém. A HCG-hormon elnevezés a Humán Chorialis Gonadotropin rövidítése.

  • Szaunázhat-e a kismama?

    Ha korábban nem szaunáztunk, semmiképpen ne a várandósság idején kezdjük el. Nem tudhatjuk, hogyan reagál szerveztünk a hirtelen forróságra.

    A hideg-meleg váltakozása edzi a véredényeket, erõsíti az immunrendszert, de arra hajlamosaknál görcsöt is okozhat. A nagy melegben kitágulnak a véredények, megváltozik a vérnyomás, szédülés, ájulás fordulhat elõ. Aki a terhessége elõtt is rendszeresen szaunázott, némi módosítással folytathatja.

  • A dédelgetett csecsemõkbõl kevésbé stresszes felnõttek lesznek

    Könnyebben megküzdenek az élet nehézségeivel azok a felnõttek, akiket pár hónapos csecsemõkorukban anyjuk elhalmozott szeretetével - állítja egy amerikai tanulmány.

    Az egyesült államokbeli Rhode Island szövetségi államban, 482 személyt vizsgáltak a kutatók, akik összehasonlították nyolchónapos csecsemõk anyjukhoz fûzõdõ viszonyát értékelõ adatokat a már felnõtt, 34 éves alanyok különbözõ tesztekkel mért érzelmi viselkedésével az 1990-es években.

  • Az apák felkészítése a szülésre

    Halász Katalin gyógymasszõr, doula tapasztalata szerint a férfiak nehezebben kerülnek bele a szülési helyzetbe. Gyakran félelmeiket, szorongásukat a nem megfelelõ belevonódás, tájékoztatás okozza.

    Az egyéni szülésfelkészítés során az apák nem csupán elméleti tudnivalókkal gyarapodnak, de azt is megtudják, miként válhatnak fizikai és pszichikai támasszá a várandósság, a szülés idején és a gyermekágyi idõszakban párjuk számára.

  • Bölcsi: menjen vagy ne menjen a gyerek?

    Jobb a bölcsiben tudni a picit!

    Nálunk úgy alakultak a dolgok, hogy elõre tudtuk: a kisfiunk másfél éves kora körül bölcsibe megy. Sok mindenre nem voltunk felkészülve jó és rossz értelemben egyaránt.

    Amit jó lett volna elõre tudni: nehéz elszakadni a gyerektõl. Naivan azt gondoltam, hogy milyen jó lesz majd a gyereknek a kortársak között - ami igaz - én pedig nyugodt szívvel járok majd munkába. Most már így van, de ez hónapokba telt.

  • A várandósság közbeni sport szabályai

    A várandósság közbeni sport szabályaiA versenysportokból fakadó túlzott terheléseket valóban kerülni kell, azonban a normál keretek közé szorított testmozgásnak semmilyen káros hatása nincsen. A kilenc hónap alatti sportolás kizárólag problémamentes várandósság eseten lehetséges azoknál a kismamáknál, akik a terhességet megelőző időszakban is sportoltak. Minden esetben kérjük az orvos beleegyezését az edzések megkezdése előtt. Az első időszak a legkritikusabb a magzat megmaradása szempontjából, ezért a terhesség három trimesztere közül ilyenkor kell a legkíméletesebben eljárni.

  • Szülést segítõ mozgásformák

    A legtöbb kismama felteszi magának a kérdést: valóban segíthet a torna a megfelelõ kondíciót elérni a vajúdás és a szülés idejére. Igaz ez?

    Nagyon hasznos rendszeres testmozgást végezni a terhesség egész ideje alatt, de ezt már a terhesség legelején el kell kezdeni. A hetedik hónapban a terhesség gyakorlatilag abba a szakaszba lépett, amikor az orvosok már a mindennapi rutin teendõk csökkentését javasolják. Ezen a ponton célszerûbb relaxációs vagy finom izomnyújtó gyakorlatokat végezni, ami egyben a szülésre való felkészülés része.

  • Terhességi tévhitek

    Terhességi tévhitekA terhességről szóló könyvek hajlamosak arra, hogy felkészítsék a kismamákat a legrosszabbakra, így aztán rengeteg nő feleslegesen aggódja végig a várandósságot. Bár minden bizonnyal a táplálkozással kapcsolatos kérdések azok, melyek legkomolyabban érdeklik a kismamákat, sokan aggódnak a környezeti kockázatok miatt is. Számos mítosz forog közszájon a mikrohullámú sütő- és számítógép használattal kapcsolatosan, és örökzöld téma az is, vajon a körömlakk vagy a hajfestés megengedett-e a terhesség alatt.

  • Bizalom a szülõszobán

    Gyakran a szülés utáni depresszióval tévesztik össze a poszttraumás szindrómát: a nõ traumaként éli meg a szülést, ami késõbb rémálmokban, szorongásban jelentkezhet. Ennek nem a nehéz szülés, a beavatkozás az oka, átlagosnak mondott szülések esetén gyakrabban alakulhat ki. Az empátia, a tájékoztatás segíthet elkerülni a rossz élményeket. A leendõ anya bekerül egy gépezetbe, írja A szülés árnyékában címû könyvében Sheila Kitzinger, a szüléssel foglalkozó, világhírû kultúrantropológus. Kiszolgáltatott, idegenek veszik körül a szülõszobán, a testét gépként kezelik, amely bármikor meghibásodhat.

  • Orrdugulás, orrvérzés, allergia

    A terhesség következtében sok kismamának eldugul az orra és elõtör az allergiája. Egyes esetekben a terhesség leginkább olyan, mint egy alapos megfázás orrdugulással, nyálkahártya-váladékozással, és az összes nyelési és légzési nehézséggel.

    A szervezetben keringõ nagy mennyiségû ösztrogén- és progeszteron hormon, valamint a nyálkahártyát tápláló megnövekedett vérmennyiség hatására megduzzadhat a légzõszervek nyálkahártyája is. Ennek következtében akár orrvérzés is felléphet.

  • Vashiányosan esznek a magyar kisgyerekek

    A szellemi fejlõdéshez szükséges vasból nem fogyasztanak elegendõt az 1-3 éves gyerekek - derült ki a Magyar Gyermekorvosok Társasága által kezdeményezett hiánypótló felmérésbõl.

    A gyerekek normális fejlõdéshez napi 8 milligramm vasra van szüksége a szervezetnek, de ezt a mennyiséget a kicsik több mint 80 százaléka nem kapja meg, háromból egy gyerek táplálkozása vashiányos - hangsúlyozta Szabó László, a Magyar Gyermekorvosok Társaságának elnöke.

  • Várandósság alatti gyomorproblémák

    Várandósság alatti gyomorproblémákA terhesség ideje alatt tapasztalt gyomorproblémák nagyon gyakoriak, gyomorégést a várandósok több mint fele tapasztal. A savas emésztési zavar a legtöbb esetben a második, illetve harmadik trimeszterben jelentkezik. A jelenséget okozhatja egyszerűen a hormonszint változása – az emésztőrendszer izmai nem a megszokott módon működnek, az alsó nyelőcső záróizma, amely egészen pontosan a gyomor és a nyelőcső között található izomszelep, például ellazul, és engedi visszajutni a gyomorsavat a nyelőcsőbe.

  • Nagyon fontos a lelki felkészülés a baba érkezésére

    A várakozás utolsó heteit még kihasználhatjuk közös programok szervezésére, töltekezzünk fel, mert a szülést követõ hetek minden örömük ellenére rengeteg energiát igényelnek majd tõlünk.

    Szerencsés esetben néhány hetes, hónapos próbálkozás után egyszer csak kiderül, hogy úton van hozzánk egy (esetleg több) kisbaba. Ha tervezzük a terhességet, minden hónap komoly várakozása és aggodalma, hogy vajon pozitív-e a terhességi teszt. Minden nõ minél elõbb tudni szeretné, hogy vajon itt van-e már a várva várt jövevény.

  • Hasznos tanácsok a kánikula idejére

    Hasznos tanácsok a kánikula idejéreA nyári kánikulában életmódunkat a hőséghez kell igazítanunk, hogy csökkentsük a kellemetlen közérzetet és elkerüljük a rosszullétet. Különösen érzékenyek és védelemre szorulnak ilyenkor a várandós és szoptató anyák és a csecsemőik. A magas hőmérséklet fokozott védekezésre készteti a szervezetet, hogy hőegyensúlyunkat megtartsuk: izzadunk, ezáltal folyadékot veszítünk, fokozódik a szomjúságérzetünk, szaporábbá válhat szívverésünk, légzésünk. Vérellátásunk romlik az erek kitágulása miatt, amit szédülés, gyengeségérzés, fáradékonyság jelez.

  • A tejallergia miatt kiesõ vitaminok pótlása

    Míg a 90-es években a gyermekek több mint fele, napjainkban csupán 9-10 százalékuk növi ki a tehéntejfehérje allergiát. A szükséges vitaminokat így pótolni kell.
    A tejallergia általában egy éves korban kinõhetõ, napjainkban azonban ez a tendencia megváltozni látszik. Egyre növekszik azoknak a száma, akik egy éves kor után is tünetet mutatnak, a tejallergia továbbra is fennáll. Míg az 1990-es években a gyermekek 44 százalékánál maradt meg egy éves korra a probléma, addig manapság ez az arány akár 90 százalék is lehet.