2020.12.05. - Vilma

A paracetamol allergiát válthat ki a gyermekeknél

A paracetamol csecsemõkori alkalmazása a késõbbiekben allergiás megbetegedések, egyebek közt az asztma kialakulásáért lehet felelõs - állítják új-zélandi kutatók, akik vizsgálataikról a Clinical and Experimental Allergy címû szaklapban számoltak be.
A wellingtoni Otago Egyetem szakemberei Christchurchben 505 csecsemõnél vizsgálták a paracetamol lázcsillapítóként való alkalmazását, majd 914 öt-hat éves gyermeknél kutatták, hogy kialakultak-e náluk az allergia, az asztma tünetei.

"Azoknál a gyermekeknél, akiknél 15 hónapos koruk elõtt (90 százalék) alkalmazták a paracetamolt, háromszor nagyobb a valószínûsége annak, hogy szenzibilizálódtak bizonyos allergénekhez, és kétszer nagyobb az esélye, hogy hatéves korukra asztmában szenvednek, mint azok a kicsik, akikkel nem szedették a lázcsillapítót" - hangsúlyozta Julian Crane professzor.

Hozzátette, hogy jelenleg nem ismert ennek az oka, így további vizsgálatok szükségesek az esetleges összefüggések tisztázására. Mindazonáltal a paracetamol alkalmazásának elõnyei még mindig meghaladják az esetleges késõbbi allergia veszélyeit.

"A gond az, hogy eléggé szabadon alkalmazzák a paracetamolt a csecsemõknél" - magyarázta Crane, aki szerint más lehetõségek híján - s amíg egyértelmûen nem bizonyosodik be az összefüggés - a paracetamolt lehet alkalmazni.

"Amennyiben a gyerekem belázasodna, jómagam is paracetamolt alkalmaznék" - fûzte hozzá az új-zélandi tudós.