2021.09.19. - Vilhelmina

Jobban teljesítenek az iskolát idõben kezdõ gyermekek belga felmérés szerint

Gyengébben teljesítenek a tanulásban azok a gyermekek, akiket "hadd érjen még" jelszóval a szülõk visszatartanak az iskolakezdéstõl - derül ki egy belga oktatási felmérésbõl.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

A La Libre Belgique címû lapban ismertetett felmérés nyomán a helyi oktatási tárca - lényegében szembemenve több más európai ország felfogásával - azt a következtetést vonta le, hogy tudományosan megalapozott, nagyon nyomós indok nélkül nem érdemes bátorítani az iskolakezdés halogatását, mert az nem segít a gyermeknek.

Belgiumban kötelezõ általános iskolába íratni a gyermeket legkésõbb abban az évben, amikor betölti a hatéves kort, és az iskolakezdés már ötévesen is lehetséges. Ennek ellenére minden huszadik gyermek csak késõbb kerül az iskolapadba, mert - fõleg szülõi kérésre - megismétli az óvoda valamelyik évfolyamát. A felmérés szerint kétszer nagyobb a fiúk aránya a lányokénál a visszatartottak között, az ötévesen iskolába kerülõk 60 százaléka pedig lány.

A kutatás arra világított rá, hogy a hétévesen iskolát kezdõk a várakozásokkal ellentétben nem veszik könnyebben az oktatás akadályait, sõt gyengébb eredményeket produkálnak, mint az elõírt korban elsõssé válók.

Oktatók és oktatási szakemberek szerint ezért nincs értelme bátorítani azokat a törekvéseket, hogy a nehezebben érõ (vagy inkább ilyennek tûnõ) gyermekeket automatikusan tartsák vissza egy évvel.

Ez azonban nem jelenti azt sem, hogy automatikusan ellenezni kell az ilyen elképzeléseket. A szakemberek szerint minden esetet külön-külön kell megvizsgálni, felállítva az érintett gyermek minél teljesebb tudományos mérlegét alkalmassági, pszichológiai, neurológiai és egyéb tényezõket figyelembe véve.

A végsõ döntés természetesen a szülõké - ismerik el az oktatók -, de a szülõ a tapasztalatok szerint akkor dönt helyesen, ha az említett mérleget és az óvónõk véleményét, javaslatait a lehetõ legnagyobb mértékben figyelembe veszi.