2024.04.26. - Ervin

Nagyobb lesz a gesztikuláló babák szókincse

Nagyobb lesz a gesztikuláló babák szókincse
Alakíthatjuk a picik készségeit?!

Chicago - Nagyobb lesz azoknak az iskolakezdõ gyerekeknek a szókincse, akik baba korukban többet gesztikulálnak - állítják amerikai tudósok.

Szerintük a tehetõsebb és képzettebb szülõk gyerekei többet gesztikulálnak, ez pedig segíthet megmagyarázni, hogy miért tud kevesebbet néhány kisebb jövedelmû családból származó kisiskolás.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

"Amikor a gyerekek elkezdik az iskolát, nagy társadalmi-gazdasági különbség megmutatkozik a szókincsükben" - mondta a Chicagói Egyetem részérõl Meredith Rowe, akinek Susan Goldin-Meadow-val közös tanulmánya a Science címû tudományos folyóiratban jelent meg. Az Amerikai Szövetség a Tudományos Fejlõdésért Chicagóban tartott éves találkozóján Rowe elmondta: a gesztikulálás segíthet megmagyarázni a különbséget.

A szókincs az iskolai sikeresség kulcsfontosságú elõrejelzõje. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a tehetõs, képzett szülõk rendszerint többet beszélnek gyerekeikhez, mint a szegényebb, kevésbé képzett társaik.

"Amit mi csinálunk az az, hogy egy visszamegyünk egy lépést, azt firtatva: kapcsolódik-e ez a társadalmi-gazdasági helyzet a gesztikuláláshoz, ami megmagyarázhatja az iskolakezdésnél mutatkozó különbségek néhányát" - mondta Rowe.

A kutatók 50, a város környékén élõ, különbözõ társadalmi hátterû gyereket és szülõt filmeztek le, s megszámolták, hogy hány alkalommal gesztikulálnak, mutatnak például egy képre.

Kimutatták, hogy a magas jövedelmû, képzett szülõk 14 hónapos gyerekei 90 perc alatt átlagosan 24 jelentést tudtak testbeszéd révén közvetíteni, míg ez az szám a szegényebb családok hasonló korú gyermekeinél 13 volt. Mikor ugyanezek a gyerekek 4 és fél évesen elkezdték az iskola-elõkészítõt, a gazdagabb gyerekek jobb eredményt értek el a teszteken.

"Tizennégy hónapos korukban, mikor még nincsenek társadalmi-gazdasági különbségek beszédükben, különbséget láthatunk gesztikulációjukban" - mondta Rowe.

A felvételek bizonyították, hogy a gazdagabb szülõk többet gesztikuláltak gyermekeikkel mint más szülõk. Rowe szerint a kutatási eredmények azt sugallják, hogy a testbeszéd részben megmagyarázhatja a szókincsbéli különbségeket, és a változások alapjaiként hasznosulhatnak. "Vajon befolyásolhatjuk-e, hogy mennyit gesztikuláljanak a szülõk gyerekeikkel, és ha igen, növeli ez a szókincsüket?" - vetette fel a kérdést a szakember.