rss

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

    Egy egészséges kismama optimális esetben 9-12 kg-ot gyarapodik, túlsúly megléte esetén azonban ne legyen több 7-8 kg-nál, hiszen nőhet a magas vérnyomás, valamint a terhesség alatti cukorbetegség előfordulása. Az energiaszükségletük kb. 15%-kal (~300 kcal) növekszik meg, tehát naponta 0.5 liter tejjel, vagy 10-12 dkg sajttal kell többet fogyasztani egyenletesen eloszlatva. A legfontosabb annak a tévhitnek az eloszlatása, mely szerint terhesség alatt kettő helyett kell enni, hiszen túlzott súlynövekedés esetén megnő a komplikációk előfordulásának veszélye.

    Egy várandós anya étrendjét az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Étkezzen naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatosan és kiegyensúlyozottan, de csak kis mennyiségeket fogyasszon.

    A terhes anya fehérjeigénye 15-20%-kal (~10g) növekszik, hiszen a magzat agyának és izomzatának fejlődésében ez a fő építőelem. Elégtelen bevitel esetén koraszülés illetve vetélés léphet fel. Fehérjepótlás szempontjából kiemelten fontos az állati eredetű élelmiszerek naponta többszöri fogyasztása, melyet sovány húsokból (csirkehús, pulykahús, sertéscomb), zsírszegény húskészítményekből, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri halakból, napi 0.5 l alacsony zsírtartalmú tejből, tejtermékekből, emellett tojásból (heti 3-5 db, alaposan megtisztítva) fedezhet.


    A vas (szerepe a vérképzés, O2szállítás), a cink (vércukorszint szabályozás), B6-vitamin (a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges, hiánya felelős a terhességi depresszióért, illetve csökkenthető a hányinger, hányás) B12vitamin (folsav felszívódásához és a vörösvértestek képződéséhez elengedhetetlen) a húsokból és húskészítményekből szívódnak fel a leghatékonyabban. A belsőségek is jó forrásai a vasnak (pl. máj), de nem szabad túl gyakran fogyasztani a magas A vitamin tartalmuk miatt, hiszen túlzott bevitel esetén fejlődési rendellenességekhez vezet.

    A babák csontozatának fejlődéséhez a kulcs elem a kálcium, melynek legjobb forrása a tej és a tejtermékek, melyekben megtalálható a kálcium hasznosulásához elengedhetetlen D vitamin is. A zsírszegény tej, joghurt, sajtok, túró és kefír ajánlható fogyasztásra, a vaj és a tejszín fogyasztását azonban mérsékelni kell magas zsírtartalmuk miatt. A megnövekedett szénhidrátszükségletet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, valamint száraz hüvelyesekkel lehet fedezni.

    Heti 2-3 alkalommal burgonyát is lehet fogyasztani. Fehér kenyereket, finomított lisztből készült termékeket nem ajánlott gyakran enni, hiszen kevés hasznos anyag, viszont annál több felesleges kalória kerül a szervezetbe. A húsok, a tojás és a tejtermékek fedezik a szükséges zsírmennyiséget.

    A javasolt ételkészítési eljárások zsírszegények: főzés, párolás, teflon edényben, alufólia alatt vagy sütőzacskóban történő sütés. Az olajos magvak tökéletes forrásai a telítetlen zsírsavaknak, E vitaminnak, amelyek elengedhetetlenek a magzat idegrendszerének és izomzatának fejlődéséhez. Kerülendő a bő, illetve a használt olajban sütés. Kenőzsiradékként light margarint használjanak vaj helyett. Zöldség-, gyümölcs-, főzelékfélék naponta többször, frissen vagy párolva érdemes fogyasztani, így nyerhető ki belőlük a legtöbb értékes vitamin. Itt említhető meg a C-vitamin, amely a méhlepény és a magzat immunrendszerének fejlődéséhez szükséges, emellett a folsav bevitelére is fokozottan ügyelni kell már teherbe esés előtt is, hiszen a gerinc és az idegrendszer fejlődésében játszik fontos szerepet. Magas folsav tartalmú a spenót, sóska, brokkoli, zöldbab, kiwi.

    A zöldségek és gyümölcsök magas rosttartalmúak, amely megakadályozza a székrekedés kialakulását, ami terhesség alatt gyakran előfordul. Rostokban gazdag még a korpás kenyér, barna, magvas kenyerek és lisztek, barnarizs, mazsola, aszalt sárgabarack.

    Mit kell kerülnie a várandós kismamának?

    Kerülni kell az alábbiakat: cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi. A túlzott sózás is kerülendő, mert emeli a vérnyomást, és az ödéma kialakulásának valószínűségét. Ha elkerülhetetlen a só használata, akkor csakis jódozottal sózzon a kismama, hiszen a jódnak kiemelt szerepe van a vérkeringésben, az anyagcsere-szabályozásában, valamint a pajzsmirigy-hormon termelésében. A kímélő fűszerezés javasolt, célszerű zöld és száraz fűszernövényekkel ízesíteni.

    Mit ihat a kismama?

    Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta). A tejet, és akár a csapvizet is érdemes fogyasztás előtt felforralni a fertőzések elkerülése végett. Fogyasszon minél ritkábban szénsavas italokat, cukros üdítőket, szomját csillapítsa inkább csapvízzel, szénsavmentes ásványvízzel, 100%-os gyümölcslevekkel (frissen facsart), illetve házilag készített zöldség levekkel, zöld, vagy gyümölcsteákkal.

    A desszertekről és édességekről nem kell lemondani, de azokat is csak mértékkel, és inkább az étkezések befejező fogásaként fogyasszák. A desszertek helyes kiválasztásánál fontos szempont, hogy a kevesebb energiát és zsírt tartalmazó, tej- vagy gyümölcsalapúakat részesítsék előnyben. A felelősség óriási, hiszen teljes mértékben a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő baba, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, fejlődőben lévő szervezetét.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Az anya helyes étrendjével csökkenthetõk bizonyos születési rendellenességek kockázatai

    Brit kutatók szerint a teherbeesés elõtt és után túl zsíros ételeket fogyasztó kismamák a születési rendellenességek nagyobb kockázatának teszik ki magzataikat. Pedig akár veleszületett szívrendellenességek is megelõzhetõk lehetnek az anya helyes étkezésével.

    Vizsgálódásuk során arra a következtetésre jutottak, hogy az anya táplálkozása kölcsönhatásban állhat születendõ gyermekének öröklött génjeivel, és befolyásolhatja egyes születési rendellenességek típusát vagy súlyosságát, mint a veleszületett szívbaj és a farkastorok.

  • Tejfog: Tartós fogsor, hogy valóban tartós legyen

    A gyerekeket is hathavonta ellenõrzésre kell vinni, ez fokozottan érvényes a maradó fogak kinövésekor.

    A statisztikák szerint ez az az életkor, amikor a leginkább kilyukadnak a fogak. Az elsõ zápfogak 6 éves korban bújnak ki, fokozottan ügyeljünk rájuk, mert ezek nem cserélõdnek. Az embernek csak 20 tejfoga van, felnõtt korában viszont már 32. Tehát 12 fogunk nem cserélõdik, hanem 6 éves kor körül jön ki elõször. A szülõk gyakran nem tulajdonítanak jelentõséget a meglyukadt zápfogaknak, mert azt hiszik, hogy tejfog, és majd kihullik.

  • Hasznos tippek a reggeli rosszullétek ellen

    Hasznos tippek a reggeli rosszullétek ellenEgy bizonyos szinten túl a rosszullétek azonban már nemcsak zavaróak, de a magzatot is veszélyeztethetik. Sok kismama megéli a reggeli rosszullétet, de csak keveseket érint igazán súlyosan. A rendszeres, extrém mértékű reggeli hányás, esetleges kiszáradás miatt ugyanis a baba nem jut elegendő mennyiségű táplálékhoz. Ezért a súlyos terhességi hányás kezelése mindenképpen orvosi feladat. A nőgyógyász a vizsgálatok alapján meg tudja állapítani, megfelelően fejlődik-e a magzat, ha szükséges, hányáscsillapítókat, illetve a kiszáradás megelőzésére infúziós folyadékpótlást javasolhat.

  • Egészséges táplálkozás a várandósság alatt

    Egészséges táplálkozás a várandósság alattA szervezetünkben élő jótékony baktériumokról sokat hallunk, talán azt is tudjuk, hogy fontos szerepet játszanak egészségünk megőrzésében. Egy terhesség ideje alatt csupán 300 kalóriával növekedik meg a kismama kalóriaigénye: a magzat normális fejlődése, növekedése nem a többletevés, hanem a minőségi étkezés következménye. Nem két személy helyett kell ennie! Sok kismama szembesül azzal, hogy hízott 20-30 kilót, a gyereke mégsem születik extra súllyal, hanem a normális határon belül marad.

  • Sportolni a várandósság alatt is lehet

    Sportolni a várandósság alatt is lehetA várandóság alatti mozgással szemben az a leggyakoribb kifogás, hogy a kismamák félnek, nehogy a magzatuknak ártsanak a sporttal. A másik népszerű indok, hogy terhesség alatt „kettő helyett kell enni”, mozogni viszont nem kell. Pedig nagyon sokat segít a sport. A várandóság alatti elhízás elősegíti a terhességi magas vérnyomást és a cukorbetegséget. Az elhízott terheseknél gyakoribb a császármetszés és a szülési sérülések is, ezért nagyon ajánlott a sportolás. A terhesség legelején ugyanakkor csak akkor javasolt a mozgás, ha a kismama előtte is sportolt.

  • Asztma a várandósság idõszakában

    A várandósság idõszakában különös figyelmet fordítunk arra, hogy növekvõ gyermekünk fejlõdését biztosítsuk. Tudatosabban étkezünk, sportolunk és kerüljük azokat a tényezõket, amelyekrõl úgy véljük, gyermekünk egészségét veszélyeztetné.

    Különösen gyakori ez a gyógyszerek esetében. Mellõzésük azonban az olyan krónikus betegségek kezelésében, mint az asztma többet árt, mint használ. A helyes légzés fontosságáról a legtöbb kismama hallhatott már a szülésre felkészítõ foglalkozások, vagy a kismamatorna során.

  • Fejleszthetõ otthon a gyerek IQ-ja?

    Vannak gyerekek, akik maguktól is „zsenik”, és vannak, akik mindenféle fejlesztõ foglalkozás ellenére sem tûnnek ki a többiek közül.

    Jó szórakozás – és tanulás is egyben – amikor az anyuka mindenféle képet, kártyát mutat a kisgyermeknek, vagy leülteti „fejlesztõzni”, mert „azt mondják”, ettõl a kicsi okosabb lesz. Néhány egyszerû ötlet, amit minden nap be lehet dobni a siker érdekében ráadásul nemcsak a gyerek IQ-ja fejlõdik közben hanem egészségesebb is lesz és erõsödik a szölû gyermek kapcsolat is!

  • Vigyázat élõsködõk!

    Meleg van, ilyenkor természetes, hogy a rekkenõ hõségben mindenki minél kevesebb ruhában szeretne otthon vagy a szabadba heverészni. Ez alól a gyermekek sem kivételek. De még mielõtt pelenkára és bugyira vetkõztetnénk csemetéinket, nem árt felkészült a várható kellemetlenségekre!

    A szúnyogok elsõsorban vízparton, de akár a lakásunkban is elõfordulhatnak. Csípése kisebb nagyobb bõrpirosodást, duzzanatot és viszketést eredményezhet. Szívása még felnõttként is kellemetlen, nemhogy gyermekként.

  • Miért közösítik ki a kövér gyerekeket?

    Ha az átlagostól testesebb kisgyerek voltál, valószínûleg van képed arról, milyen érzés az osztály kitaszítottjai közé tartozni. A gyerekek ugyanis kegyetlenek, nem válogatnak az eszközökben, az elõítéletek kisiskolás korban pedig sokak életét keserítik meg. Egy új kutatásból kiderült, hogy az öt év tíz év közötti kicsik kerülik kövér társaikat, ami egyenes utat jelenthet a gyerekkori depresszióhoz és a késõbbi étkezési zavarokhoz. A Brit Pszichológiai Társaság 414 öt és tíz év közötti gyerkõc testtömeg-indexét számolta ki, aminek alapján három csoportot különítettek el egymástól: a túlsúlyos, átlagos és vékony gyerekek csoportját.

  • 'Paraanya' helyett 'harmomamára' van szüksége a kisgyereknek

    A már nem szoptató anyák egyharmada bûntudatot érez azért, mert nem tudta olyan hosszú ideig anyatejjel táplálni gyermekét, ameddig szerette volna. Ugyanezen édesanyák egyötöde nyomasztónak érzi a szoptatással kapcsolatos elvárásokat - derül ki a Magyar Gyermekorvosok Társaságának felmérésébõl.

    A Magyar Gyermekorvosok Társasága Cumisüveg és Tudomány néven indított felvilágosító kampányt annak érdekében, hogy az anyák hiteles információkon alapuló döntést hozzanak csecsemõjük táplálásával kapcsolatban.

  • Honnan tudjuk, hogy a csecsemõ jóllakott?

    Ha a csecsemõ jóllakott, két sajátos jelzéssel él. Az egyik, hogy az ételt, a bimbót, a cumit, a kanalat kilöki nyelvével a szájából. A másik, hogy elfordítja a fejét az étel forrásától. Ezt a két jelzést a kezdõ anyukák is könnyen felismerik. A nyelvnyújtás és a fej elfordítása sok társas helyzetben játszik fontos szerepet az emberek között, mint az elutasítás kifejezése.

    A nyelvnyújtás széles körben közérthetõ gorombaság. Sértésnek tekinti bárki, anélkül hogy firtatná, miért. Voltaképpen persze ráérzünk, hogy azt utasítják el, ahová a nyelvnyújtás irányul, vagyis mi nem kellünk.

  • A kevés alvás növeli a gyerekek elhízási kockázatát

    Azok a négy évnél kisebb gyerekek, akik éjszakánként tíz óránál kevesebbet alszanak, kétszer nagyobb eséllyel lesznek túlsúlyosak vagy elhízottak öt év elteltével - állapította meg egy amerikai tanulmány.

    A Kalifornia Egyetem és a seattle-i Washington Egyetem kutató 1930, 13 év alatti gyereknél vizsgálták az alvás és a testsúly közti összefüggést. A gyerekek mindannyian részt vettek egy felmérésben 1997-ben, majd öt év elteltével 2002-ben is.

  • Amit a terhességi magasvérnyomásról tudni kell

    Amit a terhességi magasvérnyomásról tudni kellA terhesség alatt olyan nőknél is jelentkezhet a magas vérnyomás, akiknek korábban nem voltak ilyen problémáik. A jól beállított gyógyszeres kezelés és a helyes életmód ugyanakkor megőrizheti a kismama és a baba egészségét. A terhességkorai szakaszában lezajló élettani változások célja a méhlepény megfelelő véráramlásának biztosítása. Az első 6 hónapban, vagyis az első és második trimeszterben a vérnyomás a jelentős értágulat miatt csökken (általában 115/75 Hgmm alatt marad), majd a harmadik trimeszterben emelkedni kezd, és eléri a terhesség előtti értéket.

  • A problémás gyerekek nyomot hagynak a szüleikben

    A szülõk problémás gyermekük iránti aggodalma akkor sem csökken, ha többi gyermekük sikeres az életben. Gyermekeik sikerei ugyanis kevesebbet nyomnak a latban, mint kudarcaik - derítette ki egy amerikai felmérés. Karen Fingerman, a West Lafayette-i (Indiana állam) Purdue Egyetem pszichológusa és csapata több mint hatszáz szülõt kérdezett saját és felnõtt gyerekei lelkiállapotáról. Tanulmányukat az amerikai pszichológia társaság San Diegóban tartott 118. ülésén mutatták be. Eredményeik arra utalnak, hogy egy sikeres gyermek nem elegendõ, hogy kiegyenlítse egy problémás gyermek negatív hatását.

  • Jobban tanulnak a babák ülve

    Egy új tanulmány kimutatta, hogy a kisbabák jobban tanulnak, hogyha ülnek.

    A kognitív fejlõdés legfontosabb része, hogy a babák meg tudják különböztetni az elõször látott dolgokat a már korábban ismert tárgyaktól. Ez a kognitív fejlõdés összefügg a gondolkodással, az észleléssel és a memóriával. Az Észak-Dakotai Állami Egyetem kutatói azt találták, hogy 5,5 és 6,5 hónapos korukban a csecsemõk még nem használnak mintákat a különbözõ tárgyak megkülönböztetésére.