rss

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

    Egy egészséges kismama optimális esetben 9-12 kg-ot gyarapodik, túlsúly megléte esetén azonban ne legyen több 7-8 kg-nál, hiszen nőhet a magas vérnyomás, valamint a terhesség alatti cukorbetegség előfordulása. Az energiaszükségletük kb. 15%-kal (~300 kcal) növekszik meg, tehát naponta 0.5 liter tejjel, vagy 10-12 dkg sajttal kell többet fogyasztani egyenletesen eloszlatva. A legfontosabb annak a tévhitnek az eloszlatása, mely szerint terhesség alatt kettő helyett kell enni, hiszen túlzott súlynövekedés esetén megnő a komplikációk előfordulásának veszélye.

    Egy várandós anya étrendjét az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Étkezzen naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatosan és kiegyensúlyozottan, de csak kis mennyiségeket fogyasszon.

    A terhes anya fehérjeigénye 15-20%-kal (~10g) növekszik, hiszen a magzat agyának és izomzatának fejlődésében ez a fő építőelem. Elégtelen bevitel esetén koraszülés illetve vetélés léphet fel. Fehérjepótlás szempontjából kiemelten fontos az állati eredetű élelmiszerek naponta többszöri fogyasztása, melyet sovány húsokból (csirkehús, pulykahús, sertéscomb), zsírszegény húskészítményekből, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri halakból, napi 0.5 l alacsony zsírtartalmú tejből, tejtermékekből, emellett tojásból (heti 3-5 db, alaposan megtisztítva) fedezhet.


    A vas (szerepe a vérképzés, O2szállítás), a cink (vércukorszint szabályozás), B6-vitamin (a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges, hiánya felelős a terhességi depresszióért, illetve csökkenthető a hányinger, hányás) B12vitamin (folsav felszívódásához és a vörösvértestek képződéséhez elengedhetetlen) a húsokból és húskészítményekből szívódnak fel a leghatékonyabban. A belsőségek is jó forrásai a vasnak (pl. máj), de nem szabad túl gyakran fogyasztani a magas A vitamin tartalmuk miatt, hiszen túlzott bevitel esetén fejlődési rendellenességekhez vezet.

    A babák csontozatának fejlődéséhez a kulcs elem a kálcium, melynek legjobb forrása a tej és a tejtermékek, melyekben megtalálható a kálcium hasznosulásához elengedhetetlen D vitamin is. A zsírszegény tej, joghurt, sajtok, túró és kefír ajánlható fogyasztásra, a vaj és a tejszín fogyasztását azonban mérsékelni kell magas zsírtartalmuk miatt. A megnövekedett szénhidrátszükségletet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, valamint száraz hüvelyesekkel lehet fedezni.

    Heti 2-3 alkalommal burgonyát is lehet fogyasztani. Fehér kenyereket, finomított lisztből készült termékeket nem ajánlott gyakran enni, hiszen kevés hasznos anyag, viszont annál több felesleges kalória kerül a szervezetbe. A húsok, a tojás és a tejtermékek fedezik a szükséges zsírmennyiséget.

    A javasolt ételkészítési eljárások zsírszegények: főzés, párolás, teflon edényben, alufólia alatt vagy sütőzacskóban történő sütés. Az olajos magvak tökéletes forrásai a telítetlen zsírsavaknak, E vitaminnak, amelyek elengedhetetlenek a magzat idegrendszerének és izomzatának fejlődéséhez. Kerülendő a bő, illetve a használt olajban sütés. Kenőzsiradékként light margarint használjanak vaj helyett. Zöldség-, gyümölcs-, főzelékfélék naponta többször, frissen vagy párolva érdemes fogyasztani, így nyerhető ki belőlük a legtöbb értékes vitamin. Itt említhető meg a C-vitamin, amely a méhlepény és a magzat immunrendszerének fejlődéséhez szükséges, emellett a folsav bevitelére is fokozottan ügyelni kell már teherbe esés előtt is, hiszen a gerinc és az idegrendszer fejlődésében játszik fontos szerepet. Magas folsav tartalmú a spenót, sóska, brokkoli, zöldbab, kiwi.

    A zöldségek és gyümölcsök magas rosttartalmúak, amely megakadályozza a székrekedés kialakulását, ami terhesség alatt gyakran előfordul. Rostokban gazdag még a korpás kenyér, barna, magvas kenyerek és lisztek, barnarizs, mazsola, aszalt sárgabarack.

    Mit kell kerülnie a várandós kismamának?

    Kerülni kell az alábbiakat: cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi. A túlzott sózás is kerülendő, mert emeli a vérnyomást, és az ödéma kialakulásának valószínűségét. Ha elkerülhetetlen a só használata, akkor csakis jódozottal sózzon a kismama, hiszen a jódnak kiemelt szerepe van a vérkeringésben, az anyagcsere-szabályozásában, valamint a pajzsmirigy-hormon termelésében. A kímélő fűszerezés javasolt, célszerű zöld és száraz fűszernövényekkel ízesíteni.

    Mit ihat a kismama?

    Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta). A tejet, és akár a csapvizet is érdemes fogyasztás előtt felforralni a fertőzések elkerülése végett. Fogyasszon minél ritkábban szénsavas italokat, cukros üdítőket, szomját csillapítsa inkább csapvízzel, szénsavmentes ásványvízzel, 100%-os gyümölcslevekkel (frissen facsart), illetve házilag készített zöldség levekkel, zöld, vagy gyümölcsteákkal.

    A desszertekről és édességekről nem kell lemondani, de azokat is csak mértékkel, és inkább az étkezések befejező fogásaként fogyasszák. A desszertek helyes kiválasztásánál fontos szempont, hogy a kevesebb energiát és zsírt tartalmazó, tej- vagy gyümölcsalapúakat részesítsék előnyben. A felelősség óriási, hiszen teljes mértékben a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő baba, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, fejlődőben lévő szervezetét.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Gyógyszerszedés a várandósság alatt

    Gyógyszerszedés a várandósság alattKismamák esetében a gyógyszerszedés mindig kényes téma. Az ezzel kapcsolatos óvatosság, feszültség persze nem véletlenül alakult ki a köztudatban. Régen úgy gondolták, hogy a méhlepény semmilyen káros anyagot nem enged át, így az anya által szedett gyógyszerek nincsenek hatással a magzati fejlődésre. Ezt a fajta gondolkodást alapjaiban ingatta meg a ’60-as években egy gyógyszerrel kapcsolatos botrány. Az eredetileg köhögésre, megfázásra és fejfájásra alkalmazott gyógyszert, el kezdték javasolni kismamák számára is, hányingercsillapító hatása miatt.

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

    Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

  • Helyes táplálkozás a várandósság alatt

    A várandósság idõszakában az édesanya szervezete védi és táplálja a babát, ezért nagyon fontos, hogy milyen az étrendre, hisz a baba ettõl fejlõdik egészségesen. Nincs tiltott élelmiszer, csak betartandó mennyiségek. A kismama kívánósság esetén is fogyaszthatja, ami jól esik, de mértékkel! Kivétel ez alól az alkohol, melynek fogyasztása koraszülést illetve a magzat fejlõdési rendellenességét okozhatja! Az émelygés, valamint a vércukorszint ingadozásának orvoslására a kismama étkezzen sokszor, kisebb mennyiségeket! A rendszeres étkezés kiemelt fontosságú ebben az idõszakban.

  • Bizonyos sportokat jobb elkerülni a terhesség alatt

    Néhány sportág nem javasolt terhesség alatt, mert gyakorlásuk veszélyezteti a babát és a kismamát is. Különösen a várandósság elsõ 17 hetében kerüljük az ugrálással járó sportágakat. Ugyancsak mondjunk le azokról a sportágakról, amelyek összeütközésekkel, párharcokkal és fokozott esésveszéllyel járnak együtt. Ide tartoznak például a futball, a kosárlabda, a kézilabda, a röplabda, a görkorcsolya, a sífutás és a kemény állóképességi edzés. Legyünk óvatosak a nyújtó gyakorlatokkal, mert most minden ízület és szalag rugalmasabb, mint normál körülmények között.

  • A kutatók szerint az újszülöttek is követik a ritmust

    Washington - Veleszületett adottság lehet a ritmus követése és a hangsorok felismerése - állapították meg magyar és holland kutatók.

    Az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS hétfõn megjelent száma közli a tanulmányt, amelyben a Winkler István vezette csoport beszámol arról, hogy már az újszülöttek agya is összetett eljárásokkal képezi le a környezõ világot. "Az alapvetõ algoritmusok már ekkor a helyükön vannak" - magyarázta eredményüket Winkler a LiveScience címû tudományos portál kérdésére.

  • Bőrproblémák és bőrápolás a várandósság alatt

    Bőrproblémák és bőrápolás a várandósság alattA hónapok előrehaladtával nemcsak a pocak mérete nő, hanem egyre több gondot okoznak a különböző bőrproblémák is. Valakinek az életét gyulladt pattanások, vagy terhességi csíkok keserítik, más a szokatlan helyeken megjelenő szőrszálaktól vagy az állandó bőrviszketéstől szabadulna. Kutatások szerint a pikkelysömör tünetei sokat javulnak, az atópiás dermatitisz esetében viszont épp ellenkezőleg, az érintettek még inkább fokozódó bőrszárazsággal küzdenek a várandósság időszakában. Ettől eltekintve azonban teljesen egyéni, hogy kinél hogyan változik a bőr a terhesség alatt.

  • Ha egészséges a Mama, akkor egészséges a Baba

    Általános jelenség, hogy az egészséges terhes nõ, aki jól érzi magát, közérzete kifogástalan, a szülés megindulásáig szeretne dolgozni. Amennyiben orvosa engedélyezi, ezt nyugodtan meg is teheti. Hogy ne érezze magát túl fáradtnak, néhány hasznos tippet szeretnénk adni alábbi gyakorlatainkkal.

    A munkahelyi tevékenység és az otthon végzett házi munka sok mozgást igényel, de ez nem a szülésre felkészítõ testmozgás.

  • Idegen nyelvet az anyatejjel?

    Jó vagy rossz a picinek a korai nyelvtanítás?!

    Kevesen beszélünk idegen nyelveket. Ésszerûnek tûnik tehát a nyelviskolák részérõl a szülõk buzdítása: minél fiatalabb korban, akár már csecsemõként is részesítsék nyelvoktatásban gyermeküket. A gyakorló szakember, akit e törekvésrõl megkérdeztünk, viszont azt állítja: nem célravezetõ a kisgyermekek intenzív nyelvoktatása.

    Sok szülõ már csecsemõkorban elkezdi csemetéjét valamilyen idegen nyelvre okítani.

  • A túlhordott terhesség

    A túlhordott terhességIgaz ugyan, hogy a szülés várt időpontjának meghatározása komoly szakmai számításokon alapszik, de mindent egybevetve mégiscsak becslésnek számít. Éppen ezért teljesen normális, ha a vártnál egy-két héttel korábban vagy később hozzuk világra a gyermeket. Ahhoz, hogy hivatalosan is túlhordott terhességről beszéljünk, a várt szülés időpontja után legalább két hétnek kell eltelnie. Ritka esetben ez összefügghet a placentát vagy a magzatot érintő problémákkal is. A szülés kezdetéig figyelni kell az esetleges komplikációkra utaló jelekre.

  • Sportolni a várandósság alatt is lehet

    Sportolni a várandósság alatt is lehetA várandóság alatti mozgással szemben az a leggyakoribb kifogás, hogy a kismamák félnek, nehogy a magzatuknak ártsanak a sporttal. A másik népszerű indok, hogy terhesség alatt „kettő helyett kell enni”, mozogni viszont nem kell. Pedig nagyon sokat segít a sport. A várandóság alatti elhízás elősegíti a terhességi magas vérnyomást és a cukorbetegséget. Az elhízott terheseknél gyakoribb a császármetszés és a szülési sérülések is, ezért nagyon ajánlott a sportolás. A terhesség legelején ugyanakkor csak akkor javasolt a mozgás, ha a kismama előtte is sportolt.

  • Terhességi tévhitek

    Terhességi tévhitekA terhességről szóló könyvek hajlamosak arra, hogy felkészítsék a kismamákat a legrosszabbakra, így aztán rengeteg nő feleslegesen aggódja végig a várandósságot. Bár minden bizonnyal a táplálkozással kapcsolatos kérdések azok, melyek legkomolyabban érdeklik a kismamákat, sokan aggódnak a környezeti kockázatok miatt is. Számos mítosz forog közszájon a mikrohullámú sütő- és számítógép használattal kapcsolatosan, és örökzöld téma az is, vajon a körömlakk vagy a hajfestés megengedett-e a terhesség alatt.

  • Nagyon fontos a lelki felkészülés a baba érkezésére

    A várakozás utolsó heteit még kihasználhatjuk közös programok szervezésére, töltekezzünk fel, mert a szülést követõ hetek minden örömük ellenére rengeteg energiát igényelnek majd tõlünk.

    Szerencsés esetben néhány hetes, hónapos próbálkozás után egyszer csak kiderül, hogy úton van hozzánk egy (esetleg több) kisbaba. Ha tervezzük a terhességet, minden hónap komoly várakozása és aggodalma, hogy vajon pozitív-e a terhességi teszt. Minden nõ minél elõbb tudni szeretné, hogy vajon itt van-e már a várva várt jövevény.

  • Vigyázat napozáskor!

    A fiatal, zsenge bõr különösen érzékeny a napsugárzás ártalmas hatásaira, a gyermekek hamar lebarnulnak. A leégés átmeneti kellemetlenségein túlmenõen van egy nyomósabb oka is az elõvigyázatosságnak. A komoly gyermekkori leégések hosszú távú bõrkárosodást eredményeznek, és a késõbbi szakaszban bõrrák kialakulásához vezethetnek. Egy ausztrál tanulmány szerint, ötbõl négy esetben a bõrrák megelõzhetõ ésszerû viselkedéssel. A gyerekek egyszerû elõvigyázatosságra ösztönzése megvéd mind a rövid, mind a hosszú távú károsodásoktól, lehetõvé teszi nekik, hogy élvezzék a szabadban töltött idõt.

  • Szaunázás a terhesség alatt

    Sokan úgy vélik, hogy a várandósság alatti fittség ma már elvárás, és ennek a kategóriájába belefér a kismamák szaunázása is... A szauna hazájában, Finnországban a kismamák jelentõs része a várandóssága alatt is szaunázik, igaz, elõtte is rendszeresen látogatta az izzasztófürdõt. Mások úgy tartják, hogy nem véletlen a másállapot elnevezés, és a terhesség alatt elõvigyázatosabbnak kell lenni, mint korábban, és szaunázni sem ajánlott. Azok a kismamák, akik korábban nem hódoltak az izzasztófürdõnek, nem ajánlott ezt várandósan elkezdeni, még akkor sem, ha egyébként komplikációmentes a várandósságuk.

  • 37 nap eltérés is lehet a szülés várható időpontjától

    37 nap eltérés is lehet a szülés várható időpontjátólElőször mérték meg a fogamzástól a szülésig tartó időszak pontos hosszát amerikai tudósok, és azt az eredményt kapták, hogy akár 37 nap eltérés is lehet a terhességeknél. 125 nő várandósságát vizsgálták, a fogamzás pontos idejének kiderítésével állapították meg terhességük természetes hosszát. A szülés időpontját általában egyszerű képlettel számítják ki, mely az utolsó menstruáció első napjához ad 280 napot. Azonban az így kapott napon csak a gyermekek négy százaléka jön a világra, és előtte vagy utána tíz nappal is csak az újszülöttek 70 százaléka érkezik.