rss

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

    Egy egészséges kismama optimális esetben 9-12 kg-ot gyarapodik, túlsúly megléte esetén azonban ne legyen több 7-8 kg-nál, hiszen nőhet a magas vérnyomás, valamint a terhesség alatti cukorbetegség előfordulása. Az energiaszükségletük kb. 15%-kal (~300 kcal) növekszik meg, tehát naponta 0.5 liter tejjel, vagy 10-12 dkg sajttal kell többet fogyasztani egyenletesen eloszlatva. A legfontosabb annak a tévhitnek az eloszlatása, mely szerint terhesség alatt kettő helyett kell enni, hiszen túlzott súlynövekedés esetén megnő a komplikációk előfordulásának veszélye.

    Egy várandós anya étrendjét az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Étkezzen naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatosan és kiegyensúlyozottan, de csak kis mennyiségeket fogyasszon.

    A terhes anya fehérjeigénye 15-20%-kal (~10g) növekszik, hiszen a magzat agyának és izomzatának fejlődésében ez a fő építőelem. Elégtelen bevitel esetén koraszülés illetve vetélés léphet fel. Fehérjepótlás szempontjából kiemelten fontos az állati eredetű élelmiszerek naponta többszöri fogyasztása, melyet sovány húsokból (csirkehús, pulykahús, sertéscomb), zsírszegény húskészítményekből, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri halakból, napi 0.5 l alacsony zsírtartalmú tejből, tejtermékekből, emellett tojásból (heti 3-5 db, alaposan megtisztítva) fedezhet.


    A vas (szerepe a vérképzés, O2szállítás), a cink (vércukorszint szabályozás), B6-vitamin (a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges, hiánya felelős a terhességi depresszióért, illetve csökkenthető a hányinger, hányás) B12vitamin (folsav felszívódásához és a vörösvértestek képződéséhez elengedhetetlen) a húsokból és húskészítményekből szívódnak fel a leghatékonyabban. A belsőségek is jó forrásai a vasnak (pl. máj), de nem szabad túl gyakran fogyasztani a magas A vitamin tartalmuk miatt, hiszen túlzott bevitel esetén fejlődési rendellenességekhez vezet.

    A babák csontozatának fejlődéséhez a kulcs elem a kálcium, melynek legjobb forrása a tej és a tejtermékek, melyekben megtalálható a kálcium hasznosulásához elengedhetetlen D vitamin is. A zsírszegény tej, joghurt, sajtok, túró és kefír ajánlható fogyasztásra, a vaj és a tejszín fogyasztását azonban mérsékelni kell magas zsírtartalmuk miatt. A megnövekedett szénhidrátszükségletet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, valamint száraz hüvelyesekkel lehet fedezni.

    Heti 2-3 alkalommal burgonyát is lehet fogyasztani. Fehér kenyereket, finomított lisztből készült termékeket nem ajánlott gyakran enni, hiszen kevés hasznos anyag, viszont annál több felesleges kalória kerül a szervezetbe. A húsok, a tojás és a tejtermékek fedezik a szükséges zsírmennyiséget.

    A javasolt ételkészítési eljárások zsírszegények: főzés, párolás, teflon edényben, alufólia alatt vagy sütőzacskóban történő sütés. Az olajos magvak tökéletes forrásai a telítetlen zsírsavaknak, E vitaminnak, amelyek elengedhetetlenek a magzat idegrendszerének és izomzatának fejlődéséhez. Kerülendő a bő, illetve a használt olajban sütés. Kenőzsiradékként light margarint használjanak vaj helyett. Zöldség-, gyümölcs-, főzelékfélék naponta többször, frissen vagy párolva érdemes fogyasztani, így nyerhető ki belőlük a legtöbb értékes vitamin. Itt említhető meg a C-vitamin, amely a méhlepény és a magzat immunrendszerének fejlődéséhez szükséges, emellett a folsav bevitelére is fokozottan ügyelni kell már teherbe esés előtt is, hiszen a gerinc és az idegrendszer fejlődésében játszik fontos szerepet. Magas folsav tartalmú a spenót, sóska, brokkoli, zöldbab, kiwi.

    A zöldségek és gyümölcsök magas rosttartalmúak, amely megakadályozza a székrekedés kialakulását, ami terhesség alatt gyakran előfordul. Rostokban gazdag még a korpás kenyér, barna, magvas kenyerek és lisztek, barnarizs, mazsola, aszalt sárgabarack.

    Mit kell kerülnie a várandós kismamának?

    Kerülni kell az alábbiakat: cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi. A túlzott sózás is kerülendő, mert emeli a vérnyomást, és az ödéma kialakulásának valószínűségét. Ha elkerülhetetlen a só használata, akkor csakis jódozottal sózzon a kismama, hiszen a jódnak kiemelt szerepe van a vérkeringésben, az anyagcsere-szabályozásában, valamint a pajzsmirigy-hormon termelésében. A kímélő fűszerezés javasolt, célszerű zöld és száraz fűszernövényekkel ízesíteni.

    Mit ihat a kismama?

    Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta). A tejet, és akár a csapvizet is érdemes fogyasztás előtt felforralni a fertőzések elkerülése végett. Fogyasszon minél ritkábban szénsavas italokat, cukros üdítőket, szomját csillapítsa inkább csapvízzel, szénsavmentes ásványvízzel, 100%-os gyümölcslevekkel (frissen facsart), illetve házilag készített zöldség levekkel, zöld, vagy gyümölcsteákkal.

    A desszertekről és édességekről nem kell lemondani, de azokat is csak mértékkel, és inkább az étkezések befejező fogásaként fogyasszák. A desszertek helyes kiválasztásánál fontos szempont, hogy a kevesebb energiát és zsírt tartalmazó, tej- vagy gyümölcsalapúakat részesítsék előnyben. A felelősség óriási, hiszen teljes mértékben a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő baba, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, fejlődőben lévő szervezetét.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • 'Paraanya' helyett 'harmomamára' van szüksége a kisgyereknek

    A már nem szoptató anyák egyharmada bûntudatot érez azért, mert nem tudta olyan hosszú ideig anyatejjel táplálni gyermekét, ameddig szerette volna. Ugyanezen édesanyák egyötöde nyomasztónak érzi a szoptatással kapcsolatos elvárásokat - derül ki a Magyar Gyermekorvosok Társaságának felmérésébõl.

    A Magyar Gyermekorvosok Társasága Cumisüveg és Tudomány néven indított felvilágosító kampányt annak érdekében, hogy az anyák hiteles információkon alapuló döntést hozzanak csecsemõjük táplálásával kapcsolatban.

  • A terhességi cukorbetegség megelőzése

    A terhességi cukorbetegség megelőzéseA terhességi cukorbetegség egy ismert szövődmény a terhesség során. A gyakorisága népcsoportonként változó, 1 és 14 százalék között mozog, hazánkban 3-5 százalék. Előfordulása az anyai életkorral és az anyai testsúllyal együtt nő. Mindenképpen el kell oszlatni azt a tévhitet, hogy az anyának a terhessége során kettő helyett kell ennie. A túlzott energiabevitel nincs a magzat hasznára, egyedül az anya testsúlyát, és a szövődmények kialakulásának esélyét növeli meg. A betegség kialakulásában, a terhesség során megváltozott hormonális tényezők játszanak szerepet.

  • Mit tehetünk a várandósság alatti gyomorégés ellen!?

    Mit tehetünk a várandósság alatti gyomorégés ellen!?A gyomorégéssel kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy ilyenkor biztonságos-e a probléma megszüntetésére gyógyszert szedni - illetve, milyen természetes hatóanyagokkal mulasztható a fájdalom? A savlekötők mellett a mandula eszegetése is beválhat. A gyomorégés viszonylag gyakori probléma terhesség alatt. A második és a harmadik trimeszter alatt a várandós nők mintegy fele panaszkodik súlyos tünetekre. A terhesség közbeni gyomorégés fő oka a bekövetkező hormonális változásoknak, különösen a progeszteron megnövekedésének tudható be.

  • Szülés elõtt: a testvér felkészítése

    Egy kistestvér érkezése örömteli esemény egy kisgyermek számára. Ám ennek is megvannak a maga kihívásai, hiszen bizonyos gyerekek jobban szeretik, ha õk a mama vagy a papa szeme fénye.

    Dr. Katina Z. Jones, a „Minden elõkészület a baba számára" címû könyv szerzõje az állítja, véleménye szerint a kisgyermek számára nem azt a legnehezebb megérteni, hogy új gyermek érkezik a családba, hanem inkább azt, hogy miért. Van mód megkönnyíteni számára az átállást:

  • Ha eljön a bölcsi ideje

    Sok anyuka kerül válaszút elé a gazdasági válság kellõs közepén, hiszen komoly döntést kell hozniuk. Bölcsibe adják-e pici gyermeküket és visszatérjenek munkahelyükre, vagy még szorosabbra húzzák a nadrágszíjat és meglátják, ki tudják-e gazdálkodni gyesük hátralevõ részét? Mostanában sokakkal elõfordul, hogy az eredetileg tervezettnél korábban kell visszamenniük dolgozni annak érdekében, hogy a családi kassza teljes legyen. A bölcsõdékben már 6 hónapos kortól várják a gyerekeket, de a legtöbben általában 1 éves kor körül adják be a piciket.

  • Uniós szabvány a biztonságosabb bébikompok érdekében

    Brüsszel - Új európai biztonsági szabványt tettek közzé az unió hivatalos lapjában a biztonságosabb bébikompok érdekében.

    A bébikomp olyan kerekes készülék, amelynek segítségével a járni még nem tudó kisgyermek lábai használatával mozoghat. Általában akkortól használható, amikor a gyermek már önállóan ül, egészen addig, amíg képes önállóan járni. Bébikompot tehát általában 6-15 hónapos gyermekek használnak. Nem mindegy azonban, hogy ez a cucc milyen...

  • Gyermekgyógyászatban is lehet súlyos mellékhatása az alternatív kezelésnek

    Vannak szülõk, akik gyermekük betegségeit ma is szívesebben kezelik hagyományos gyógymódokkal, természetgyógyászati szerekkel, mint a korszerû orvostudomány nagy vizsgálatokkal bizonyított, hatásos készítményeivel. Ausztráliában több év tapasztalatai alapján ismertették a szakemberek ennek a jószándékú hitnek a veszélyeit.

    Ausztráliában a gyermekgyógyászati statisztika két esztendei, jól ellenõrizhetõ anyagáról készült tanulmány.

  • A kevesebb szülõi nyaggatástól jobban csúszik a falat

    A gyerekek annál jobban élvezik az étkezést, minél kevesebb nyomást gyakorolnak rájuk közben a szüleik - derült ki egy új tanulmányból.

    A korábbi vizsgálatok már bebizonyították, hogy ha a szülõk szigorú étkezési szabályokat írnak elõ a gyermekeik számára, például teljesen kizárják az egészségtelen fogásokat, vagy éppen több ételfajtát próbálnak megszerettetni velük, akkor a fiataloknál nagyobb valószínûséggel alakulnak ki rossz táplálkozási szokások.

  • A várandósság alatt jelentkezõ magas vérnyomás

    A magas vérnyomás nem csak a kismama egészségét, de a magzat fejlõdését is veszélyezteti. Megfelelõen beállított gyógyszeres kezelés és helyes életmód mellett azonban a kismama és a baba egészsége is megõrizhetõ, a szövõdmények kialakulása megelõzhetõ.

    A várandósság idõszakában, korábban panaszmentes hölgyeknél is jelentkezhet magas vérnyomás. Ennek meghatározása azonban némiképp eltér a fogantatást megelõzõ idõszakhoz képest. Terhesség alatt a vérnyomás normál határa alacsonyabb, mint gyermekvárás elõtt.

  • Nyaralás csecsemővel

    Nyaralás csecsemővelNéhány hónapos babával – ha nem sírós, nyugtalan – már el lehet indulni nyaralni, és néhány szabály betartásával kellemes kikapcsolódássá tehetjük a nyaralást az egész család számára. Első alkalommal még csak néhány napra tervezzük a kiruccanást, ezalatt kiderül, mennyire bírja a kicsi a szokatlan körülményeket. A kicsivel is kényelmesen utazhatunk, ha figyelembe vesszük az igényeit és a tűrőképességét, és felkészülünk előre minden helyzetre. Jótanácsok autóval, repülővel, vonattal való utazáshoz: mit pakoljunk be, milyen ételeket vigyünk, mivel kössük le az út során?

  • Mennyit mozogjon a baba?

    A minél korábban elkezdett testmozgásnak számos elõnye van a jövõre nézve: csökkenti a túlsúly kialakulásának valószínûségét, segít megelõzni számos betegséget, és természetesen az izmokat és a csontokat is erõsíti.

    A minél korábban elkezdett testmozgásnak számos elõnye van a jövõre nézve: csökkenti a túlsúly kialakulásának valószínûségét, segít megelõzni számos betegséget – fõként a szív- és érrendszeri betegségeket –, és természetesen az izmokat és a csontokat is erõsíti.

  • Hány kilót szedhet fel a kismama?

    A legtöbb egészséges nõ kb. 11-16 kg-ot hízik a terhesség alatt, de ez nagy mértékben függ attól, hogy milyen testsúllyal "indul", mikor teherbe esik. Törekedj a lassú, egyenletes súlyfelszedésre, de emlékezz, hogy minden nõ más mértékben hízik.

    Néhány nõ hajlamos a túl nagymértékû hízásra, bár helyesen táplálkozik. Néhányan kifogásnak használják a terhességüket és mértéktelenül esznek össze-vissza. Ez nagyon helytelen. Ha túl keveset eszel, a baba kis testsúllyal születhet, ami által több egészségügyi problémával kellhet megküzdenie.

  • A babamasszázs szabályai

    A babamasszázs számos egyéb elõnye mellett kiváló alkalom a babával való együttlétre és a szoros kapcsolat kialakítására. Egyes vizsgálatok szerint a masszázs serkentheti a koraszülöttek fejlõdését is.

    Majdnem mindegy melyik napszakban masszírozunk, csak közvetlenül etetés után ne, várjunk legalább háromnegyed órát. Figyeljünk a baba hangulatára. Ha nyugodtnak, elégedettnek tûnik, bizonyára élvezi a masszázst, ha viszont elfordítja a fejét vagy merev testtartást vesz fel, nem a legjobb idõben nyúltunk hozzá.

  • Nagyobb a születési hibák kockázata a termékenységi kezelés segítségével fogant gyerekeknél

    A termékenységi kezelésen átesett pároktól született babáknál nagyobb a kockázata a születési rendellenességeknek, amirõl az orvosoknak tájékoztatniuk kellene a potenciális szülõket - közölték vasárnap francia kutatók.

    Mint Geraldine Viot klinikai genetikus figyelmeztetett, az asszisztált reprodukciós eljárás (ART) igénybevételét fontolgató párokkal tudatni kellene, hogy mintegy kétszer nagyobb ilyenkor a születési hibák elõfordulásának kockázata, mint a hagyományos úton megfogant gyerekeknél.

  • Babaöltöztetés télen

    A gyermeköltöztetés legújabbkori problémája, hogy míg a „régi jó” idõkben, amikor a kinti és a benti hõmérséklet nem tért el olyan jelentõsen (mert nem volt fûtés, mert rosszak voltak a nyílászárók, mert sokat gyalogoltunk, keveset ültünk autóba), addig ma két világ néz farkasszemet egymással: a klimatizált, hõszigetelt, párásított benti és a zord kinti.

    Nagyon sok gyereket a 25 fokos lakásból 25 fokos autóval furikáztatnak a szülõk nap mint nap, keveset vannak levegõn, és ha véletlenül mégis úgy alakul, hogy sétálnak egy fél órát, azonnal jön a megfázás, a taknyolás, a betegség.