rss
bohócdoktor vizit szja 1%


  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

    Egy egészséges kismama optimális esetben 9-12 kg-ot gyarapodik, túlsúly megléte esetén azonban ne legyen több 7-8 kg-nál, hiszen nőhet a magas vérnyomás, valamint a terhesség alatti cukorbetegség előfordulása. Az energiaszükségletük kb. 15%-kal (~300 kcal) növekszik meg, tehát naponta 0.5 liter tejjel, vagy 10-12 dkg sajttal kell többet fogyasztani egyenletesen eloszlatva. A legfontosabb annak a tévhitnek az eloszlatása, mely szerint terhesség alatt kettő helyett kell enni, hiszen túlzott súlynövekedés esetén megnő a komplikációk előfordulásának veszélye.

    Egy várandós anya étrendjét az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Étkezzen naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatosan és kiegyensúlyozottan, de csak kis mennyiségeket fogyasszon.

    A terhes anya fehérjeigénye 15-20%-kal (~10g) növekszik, hiszen a magzat agyának és izomzatának fejlődésében ez a fő építőelem. Elégtelen bevitel esetén koraszülés illetve vetélés léphet fel. Fehérjepótlás szempontjából kiemelten fontos az állati eredetű élelmiszerek naponta többszöri fogyasztása, melyet sovány húsokból (csirkehús, pulykahús, sertéscomb), zsírszegény húskészítményekből, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri halakból, napi 0.5 l alacsony zsírtartalmú tejből, tejtermékekből, emellett tojásból (heti 3-5 db, alaposan megtisztítva) fedezhet.


    A vas (szerepe a vérképzés, O2szállítás), a cink (vércukorszint szabályozás), B6-vitamin (a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges, hiánya felelős a terhességi depresszióért, illetve csökkenthető a hányinger, hányás) B12vitamin (folsav felszívódásához és a vörösvértestek képződéséhez elengedhetetlen) a húsokból és húskészítményekből szívódnak fel a leghatékonyabban. A belsőségek is jó forrásai a vasnak (pl. máj), de nem szabad túl gyakran fogyasztani a magas A vitamin tartalmuk miatt, hiszen túlzott bevitel esetén fejlődési rendellenességekhez vezet.

    A babák csontozatának fejlődéséhez a kulcs elem a kálcium, melynek legjobb forrása a tej és a tejtermékek, melyekben megtalálható a kálcium hasznosulásához elengedhetetlen D vitamin is. A zsírszegény tej, joghurt, sajtok, túró és kefír ajánlható fogyasztásra, a vaj és a tejszín fogyasztását azonban mérsékelni kell magas zsírtartalmuk miatt. A megnövekedett szénhidrátszükségletet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, valamint száraz hüvelyesekkel lehet fedezni.

    Heti 2-3 alkalommal burgonyát is lehet fogyasztani. Fehér kenyereket, finomított lisztből készült termékeket nem ajánlott gyakran enni, hiszen kevés hasznos anyag, viszont annál több felesleges kalória kerül a szervezetbe. A húsok, a tojás és a tejtermékek fedezik a szükséges zsírmennyiséget.

    A javasolt ételkészítési eljárások zsírszegények: főzés, párolás, teflon edényben, alufólia alatt vagy sütőzacskóban történő sütés. Az olajos magvak tökéletes forrásai a telítetlen zsírsavaknak, E vitaminnak, amelyek elengedhetetlenek a magzat idegrendszerének és izomzatának fejlődéséhez. Kerülendő a bő, illetve a használt olajban sütés. Kenőzsiradékként light margarint használjanak vaj helyett. Zöldség-, gyümölcs-, főzelékfélék naponta többször, frissen vagy párolva érdemes fogyasztani, így nyerhető ki belőlük a legtöbb értékes vitamin. Itt említhető meg a C-vitamin, amely a méhlepény és a magzat immunrendszerének fejlődéséhez szükséges, emellett a folsav bevitelére is fokozottan ügyelni kell már teherbe esés előtt is, hiszen a gerinc és az idegrendszer fejlődésében játszik fontos szerepet. Magas folsav tartalmú a spenót, sóska, brokkoli, zöldbab, kiwi.

    A zöldségek és gyümölcsök magas rosttartalmúak, amely megakadályozza a székrekedés kialakulását, ami terhesség alatt gyakran előfordul. Rostokban gazdag még a korpás kenyér, barna, magvas kenyerek és lisztek, barnarizs, mazsola, aszalt sárgabarack.

    Mit kell kerülnie a várandós kismamának?

    Kerülni kell az alábbiakat: cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi. A túlzott sózás is kerülendő, mert emeli a vérnyomást, és az ödéma kialakulásának valószínűségét. Ha elkerülhetetlen a só használata, akkor csakis jódozottal sózzon a kismama, hiszen a jódnak kiemelt szerepe van a vérkeringésben, az anyagcsere-szabályozásában, valamint a pajzsmirigy-hormon termelésében. A kímélő fűszerezés javasolt, célszerű zöld és száraz fűszernövényekkel ízesíteni.

    Mit ihat a kismama?

    Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta). A tejet, és akár a csapvizet is érdemes fogyasztás előtt felforralni a fertőzések elkerülése végett. Fogyasszon minél ritkábban szénsavas italokat, cukros üdítőket, szomját csillapítsa inkább csapvízzel, szénsavmentes ásványvízzel, 100%-os gyümölcslevekkel (frissen facsart), illetve házilag készített zöldség levekkel, zöld, vagy gyümölcsteákkal.

    A desszertekről és édességekről nem kell lemondani, de azokat is csak mértékkel, és inkább az étkezések befejező fogásaként fogyasszák. A desszertek helyes kiválasztásánál fontos szempont, hogy a kevesebb energiát és zsírt tartalmazó, tej- vagy gyümölcsalapúakat részesítsék előnyben. A felelősség óriási, hiszen teljes mértékben a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő baba, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, fejlődőben lévő szervezetét.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A hathónapos babák hét százalékának van már saját internetes elérhetõsége

    Sok szülõ szerint nem lehet elég korán kezdeni az internetes jelenlét biztosítását, ezért jónéhányan már gyermekük megszületése elõtt közzé teszik az ultrahangos felvételeket, vagy saját e-mail címet készítenek az újszülöttnek. Az AVG Technologies biztonsági szoftverekkel foglalkozó vállalat által készített felmérés szerint a gyerekeknek átlagosan hathónapos korukra már van valamilyen megjelenésük az interneten, mivel a lelkes anyukák több mint 70 százaléka teszi közzé a baba fotóit és a totyogós kisgyerekrõl készített felvételeket a különbözõ közösségi oldalakon.

  • Egyre vékonyabbak a pelenkák

    Jelentéktelennek tûnõ fehér por könnyíti meg a kisbabák és szüleik életét: a pelenkába rejtett por nedvesség hatására húsz másodperc alatt zselészerû anyaggá alakul, magába zárva a nemkívánatos folyadékot. Az új technikának, az úgynevezett szuperabszorbernek köszönhetõ, hogy teljesítménycsökkenés nélkül is egyre vékonyabbak lehetnek az eldobható pelenkák. És mivel a száraz babapopsik iránti igény és a hatékony pelenkák piaca nem csökken, az ezzel foglalkozó vállalkozások folyamatosan új fejlesztéseken törik a fejüket.

  • Fogorvosi kezelés a várandósság alatt

    Fogorvosi kezelés a várandósság alattA terhesség nem kell, hogy oka legyen a fogromlásnak, és a kezelések zöme is biztonsággal elvégezhető. Általános alapelv, hogy a terhesség kritikusnak mondott első harmadában érdemes elhalasztani minden olyan kezelést és minden olyan beavatkozás, amely nem sürgős. Ez a kitétel persze vonatkozik lényegében a terhesség teljes időtartamára is. Téves az a szemlélet, hogy a terhesség alatt semmilyen fogászati kezelést nem szabad elvégezni. Ha a kontroll során kiderül, hogy probléma van, a beavatkozás minden akadály nélkül elvégezhető.

  • Várandósság alatti diéta

    Várandósság alatti diétaA diétázás nem azt jelenti, hogy általa éhezünk, vagy kihagyunk bizonyos étkezéseket. A jó diéta során ugyanúgy megadjuk szervezetünknek a szükséges tápanyagokat, csak éppen más formában - más időbeosztással. A terhesség alatt, különösen fontos az étkezés, nem szabad némi plusz kiló miatt fogyókúrába kezdeni. A túl alacsony súlygyarapodás a magzat gyengeségéhez vezet, mely csökkenti az életben maradás feltételeit. Ez persze nem azt jelenti, hogy terhesség idején kettő helyet kell enni.

  • Vigyázat élõsködõk!

    Meleg van, ilyenkor természetes, hogy a rekkenõ hõségben mindenki minél kevesebb ruhában szeretne otthon vagy a szabadba heverészni. Ez alól a gyermekek sem kivételek. De még mielõtt pelenkára és bugyira vetkõztetnénk csemetéinket, nem árt felkészült a várható kellemetlenségekre!

    A szúnyogok elsõsorban vízparton, de akár a lakásunkban is elõfordulhatnak. Csípése kisebb nagyobb bõrpirosodást, duzzanatot és viszketést eredményezhet. Szívása még felnõttként is kellemetlen, nemhogy gyermekként.

  • Cukorbetegség a terhesség alatt

    Cukorbetegség a terhesség alattA terhességi cukorbetegség felismerése szűrés útján történik. A várandósok gondozása során valamennyi kismamánál el kell végezni a megfelelő szűrővizsgálatot. Már a gondozásra való jelentkezéskor, az első kivizsgáláskor történik egy éhgyomri vércukorszűrés. Ha a családban van cukorbeteg, akkor a kismamánál fokozott figyelmet szentelnek a megfelelő gondozására. Normál esetben a 24-28. terhességi héten végzett 75 mg-os szájon át fogyasztott cukoroldat fogyasztása után történő úgynevezett terheléses vércukor vizsgálat történik.

  • Fontos a kismamák kiegyensúlyozott táplálkozása

    Fontos a kismamák kiegyensúlyozott táplálkozásaVárandósság idején még inkább oda kell figyelnünk arra, mit eszünk. A legfontosabbak: kerüljük az alkoholt, a magas koffeintartalmú italokat és a nyers húsokat és fogyasszunk sok-sok zöldséget, gyümölcsöt. Várandóssága idején ne diétázzon, különben fennáll a veszélye, hogy a gyermeke nem kap meg minden szükséges tápanyagot! Minden étkezés során fogyasszon gyümölcsöt és zöldséget, lehetőleg napjában ötször. Egy pohár tiszta (frissen csavart, vagy 100 százalékos) gyümölcslé pótol egy adagot.

  • Tévhitek és igazságok várandóság alatt

    Ha kerek a kismama hasa, lány lesz, ha kívánja a savanyút, akkor….. Sok ilyen igaz vagy igaznak vélt „jóslás” létezik, amibe a várandós nõk belekapaszkodhatnak. De melyik közülük a valós, és miért?

    Anyáról gyermekre szállnak azok a népi bölcsességek, tudományos, de leginkább eseti tapasztalatokból merítkezõ kijelentések, amelyek a várandósság alatti viselkedésre, szokásokra, a születendõ gyermek nemére vonatkoznak. De, mi az igazság, melyik állításnak hihetsz, ha babát vársz?

  • Mennyit mozogjon a baba?

    A minél korábban elkezdett testmozgásnak számos elõnye van a jövõre nézve: csökkenti a túlsúly kialakulásának valószínûségét, segít megelõzni számos betegséget, és természetesen az izmokat és a csontokat is erõsíti.

    A minél korábban elkezdett testmozgásnak számos elõnye van a jövõre nézve: csökkenti a túlsúly kialakulásának valószínûségét, segít megelõzni számos betegséget – fõként a szív- és érrendszeri betegségeket –, és természetesen az izmokat és a csontokat is erõsíti.

  • A terhesség alatti dohányzás, a gyermek halláskárosodásához vezet

    A terhesség alatti dohányzás, a gyermek halláskárosodásához vezetMég egy ok arra, hogy terhesség alatt ne dohányozzon: tinédzserkorára ugyanis gyermeke ennek következtében súlyos halláskárosodást szenvedhet - hívja fel a figyelmet egy amerikai tanulmány. Nem beszélve az egyéb, már ismert kockázati tényezőktől, mint a koraszülés, az alacsony születési súly, a fejletlenség és az asztma. A tanulmány keretében 964, 12-15 év közötti gyermeket vizsgáltak meg, akik részt vettek egy nemzetközi felmérésben. A gyerekek szüleinek 16 százaléka bevallotta, hogy terhessége alatt dohányzott.

  • A csecsemõk szenzomotoros fejlõdése az elsõ félévben

    Az újdonsült anyukák sokszor lelkesen figyelik, hogy gyermekük miként fedezi fel a körülötte lévõ világot, és a saját testét. Ez a kis leírás támpontot adhat, hogy kisbabánk mozgásfejlõdésében mire számíthatunk, mik a figyelmeztetõ jelek, amikor érdemes szakemberhez fordulni.

    Figyelem: ez csak támpont, minden gyermek más, ezért a fejlõdés üteme sem egyforma, szóval nem kell egybõl rosszra gondolni, ha nem úgy alakulnak otthon a dolgok, mint ahogyan itt le vagyon írva!

  • Különös ikerpár: ikrek, mégsem ugyanaz az édesapjuk

    Különös ikerpár: ikrek, mégsem ugyanaz az édesapjukAz orvosok szerint előbb lesz telitalálatunk a lottón, mint hogy megismétlődjön velünk az, ami a brit Charlotte Hilbrandttal történt évekkel ezelőtt. Az asszony kilenc évvel ezelőtt egy olyan ikerpárral esett teherbe, ahol a két babának két különböző apukája volt. Milliárdból egyszer történik ilyen, nem csoda, hogy még maguk a szakemberek is értetlenül álltak a DNS-vizsgálat eredményei felett, amikor kiderült: az ikrek akik ugyanabban a méhben fejlődtek és ugyanakkor születtek valójában csak féltestvérei egymásnak.

  • A terhesség alatti súlygyarapodás

    A szakemberek szerint a nõk jelentõs többsége tudja, hogy az egészséges étkezés fontos, de azt már csak töredékük tudja meghatározni, egyes élelmiszercsoportokból mennyit kellene fogyasztania. Különösen igaz ez a zöldségekre és gyümölcsökre. Hasonlóan felkészületlennek mutatkoztak a hölgyek a várandósság alatt ajánlott súlygyarapodás mértékét illetõen. Kifejezetten gyakoriak voltak a kismamák közt a fizikai aktivitásra vonatkozó téveszmék is, hiszen legtöbben még mindig úgy tartották, hogy várandósan óvakodni kell a mozgástól. Holott erõs bizonyítékok támasztják alá ennek ellenkezõjét.

  • Kövér a mama, kövér lesz a gyerek

    Berlin - Kövér a mama, kövér lesz a gyerek - legalábbis ez a bonni egyetemi klinika szakértõinek egyik legfigyelmeztetõbb, az ismét rosszabbodó német étkezési szokások következményeire intõ állásfoglalása.

    A szerdán nyilvánosságra került tanulmány minden bizonnyal nagy figyelmet és vitát vált ki, amúgy pedig meglehetõsen borúlátó, sõt aggasztó képet fest a "kulturálatlan táplálkozásról". Kezdi a várandós édesanyák túlsúlyosságának a születendõ gyermekre várható hatásaival, s arra a következtetésre jut:

  • A biztonsági öv a terhes nõt és a babát is védi

    Sok nõ vezet autót terhességének ideje alatt, anélkül, hogy használná a biztonsági övet. Ezzel mind önmaga, mind születendõ gyermeke életét súlyosan veszélyezteti. Japán kutatók tanulságos vizsgálatának eredményeit az American Journal of Obstetrics and Gynecology közölte. A terhes nõk 6-7 százaléka szenved a várandósság idõszakában balesetet. Ezeknek a tragikus eseteknek kétharmada közlekedési baleset. A legújabb statisztikák szerint az Egyesült Államokban évente 130 000 terhes asszonnyal történik baleset, ez csaknem négyezer születendõ gyermek életét követeli.