rss
bohócdoktor vizit szja 1%


  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

    Egy egészséges kismama optimális esetben 9-12 kg-ot gyarapodik, túlsúly megléte esetén azonban ne legyen több 7-8 kg-nál, hiszen nőhet a magas vérnyomás, valamint a terhesség alatti cukorbetegség előfordulása. Az energiaszükségletük kb. 15%-kal (~300 kcal) növekszik meg, tehát naponta 0.5 liter tejjel, vagy 10-12 dkg sajttal kell többet fogyasztani egyenletesen eloszlatva. A legfontosabb annak a tévhitnek az eloszlatása, mely szerint terhesség alatt kettő helyett kell enni, hiszen túlzott súlynövekedés esetén megnő a komplikációk előfordulásának veszélye.

    Egy várandós anya étrendjét az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Étkezzen naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatosan és kiegyensúlyozottan, de csak kis mennyiségeket fogyasszon.

    A terhes anya fehérjeigénye 15-20%-kal (~10g) növekszik, hiszen a magzat agyának és izomzatának fejlődésében ez a fő építőelem. Elégtelen bevitel esetén koraszülés illetve vetélés léphet fel. Fehérjepótlás szempontjából kiemelten fontos az állati eredetű élelmiszerek naponta többszöri fogyasztása, melyet sovány húsokból (csirkehús, pulykahús, sertéscomb), zsírszegény húskészítményekből, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri halakból, napi 0.5 l alacsony zsírtartalmú tejből, tejtermékekből, emellett tojásból (heti 3-5 db, alaposan megtisztítva) fedezhet.


    A vas (szerepe a vérképzés, O2szállítás), a cink (vércukorszint szabályozás), B6-vitamin (a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges, hiánya felelős a terhességi depresszióért, illetve csökkenthető a hányinger, hányás) B12vitamin (folsav felszívódásához és a vörösvértestek képződéséhez elengedhetetlen) a húsokból és húskészítményekből szívódnak fel a leghatékonyabban. A belsőségek is jó forrásai a vasnak (pl. máj), de nem szabad túl gyakran fogyasztani a magas A vitamin tartalmuk miatt, hiszen túlzott bevitel esetén fejlődési rendellenességekhez vezet.

    A babák csontozatának fejlődéséhez a kulcs elem a kálcium, melynek legjobb forrása a tej és a tejtermékek, melyekben megtalálható a kálcium hasznosulásához elengedhetetlen D vitamin is. A zsírszegény tej, joghurt, sajtok, túró és kefír ajánlható fogyasztásra, a vaj és a tejszín fogyasztását azonban mérsékelni kell magas zsírtartalmuk miatt. A megnövekedett szénhidrátszükségletet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, valamint száraz hüvelyesekkel lehet fedezni.

    Heti 2-3 alkalommal burgonyát is lehet fogyasztani. Fehér kenyereket, finomított lisztből készült termékeket nem ajánlott gyakran enni, hiszen kevés hasznos anyag, viszont annál több felesleges kalória kerül a szervezetbe. A húsok, a tojás és a tejtermékek fedezik a szükséges zsírmennyiséget.

    A javasolt ételkészítési eljárások zsírszegények: főzés, párolás, teflon edényben, alufólia alatt vagy sütőzacskóban történő sütés. Az olajos magvak tökéletes forrásai a telítetlen zsírsavaknak, E vitaminnak, amelyek elengedhetetlenek a magzat idegrendszerének és izomzatának fejlődéséhez. Kerülendő a bő, illetve a használt olajban sütés. Kenőzsiradékként light margarint használjanak vaj helyett. Zöldség-, gyümölcs-, főzelékfélék naponta többször, frissen vagy párolva érdemes fogyasztani, így nyerhető ki belőlük a legtöbb értékes vitamin. Itt említhető meg a C-vitamin, amely a méhlepény és a magzat immunrendszerének fejlődéséhez szükséges, emellett a folsav bevitelére is fokozottan ügyelni kell már teherbe esés előtt is, hiszen a gerinc és az idegrendszer fejlődésében játszik fontos szerepet. Magas folsav tartalmú a spenót, sóska, brokkoli, zöldbab, kiwi.

    A zöldségek és gyümölcsök magas rosttartalmúak, amely megakadályozza a székrekedés kialakulását, ami terhesség alatt gyakran előfordul. Rostokban gazdag még a korpás kenyér, barna, magvas kenyerek és lisztek, barnarizs, mazsola, aszalt sárgabarack.

    Mit kell kerülnie a várandós kismamának?

    Kerülni kell az alábbiakat: cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi. A túlzott sózás is kerülendő, mert emeli a vérnyomást, és az ödéma kialakulásának valószínűségét. Ha elkerülhetetlen a só használata, akkor csakis jódozottal sózzon a kismama, hiszen a jódnak kiemelt szerepe van a vérkeringésben, az anyagcsere-szabályozásában, valamint a pajzsmirigy-hormon termelésében. A kímélő fűszerezés javasolt, célszerű zöld és száraz fűszernövényekkel ízesíteni.

    Mit ihat a kismama?

    Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta). A tejet, és akár a csapvizet is érdemes fogyasztás előtt felforralni a fertőzések elkerülése végett. Fogyasszon minél ritkábban szénsavas italokat, cukros üdítőket, szomját csillapítsa inkább csapvízzel, szénsavmentes ásványvízzel, 100%-os gyümölcslevekkel (frissen facsart), illetve házilag készített zöldség levekkel, zöld, vagy gyümölcsteákkal.

    A desszertekről és édességekről nem kell lemondani, de azokat is csak mértékkel, és inkább az étkezések befejező fogásaként fogyasszák. A desszertek helyes kiválasztásánál fontos szempont, hogy a kevesebb energiát és zsírt tartalmazó, tej- vagy gyümölcsalapúakat részesítsék előnyben. A felelősség óriási, hiszen teljes mértékben a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő baba, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, fejlődőben lévő szervezetét.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Beszédzavarok – pöszeség, dadogás

    Nagy figyelemmel kísérjük, gyermekünk mit mond elõször. Ha az elsõ szavak elhagyták a gyermek száját, már várjuk, mikor jön a többi. Mikor beszél már folyékonyan.

    Ámde elõfordul, hogy gyermekünk nem szólal meg, vagy csak az elsõ pár szót ismétli, esetleg halandzsázik, és a szülõk számára lassan világos lesz, hogy valami nem az igazi. Még mindig nincs több szó. Ha pedig elkezdõdik a beszéd, akár 3-4 éves kor után, a beszéd érthetetlen, hadaró, vagy pösze.

  • Hány kilót szedhet fel a kismama?

    A legtöbb egészséges nõ kb. 11-16 kg-ot hízik a terhesség alatt, de ez nagy mértékben függ attól, hogy milyen testsúllyal "indul", mikor teherbe esik. Törekedj a lassú, egyenletes súlyfelszedésre, de emlékezz, hogy minden nõ más mértékben hízik.

    Néhány nõ hajlamos a túl nagymértékû hízásra, bár helyesen táplálkozik. Néhányan kifogásnak használják a terhességüket és mértéktelenül esznek össze-vissza. Ez nagyon helytelen. Ha túl keveset eszel, a baba kis testsúllyal születhet, ami által több egészségügyi problémával kellhet megküzdenie.

  • Rémálmok a terhesség alatt

    A legtöbb kismama beszámol arról, hogy a terheség idõszakában az álmai olykor vadak és valószerûek. Ezt is a terhesség okozza?

    Az élénk és érzelmileg erõteljes töltetû álmok nagyon jellemzõek a terhesség folyamán és közvetlenül a szülés után. Bár semmiféle orvosi tudomány nem erõsíti meg a megemelkedett hormonszint és rendkívül aktív álom közötti összefüggést, szakértõi vélemények szerint, minden bizonnyal van köztük összefüggés.

  • Bizalom a szülõszobán

    Gyakran a szülés utáni depresszióval tévesztik össze a poszttraumás szindrómát: a nõ traumaként éli meg a szülést, ami késõbb rémálmokban, szorongásban jelentkezhet. Ennek nem a nehéz szülés, a beavatkozás az oka, átlagosnak mondott szülések esetén gyakrabban alakulhat ki. Az empátia, a tájékoztatás segíthet elkerülni a rossz élményeket. A leendõ anya bekerül egy gépezetbe, írja A szülés árnyékában címû könyvében Sheila Kitzinger, a szüléssel foglalkozó, világhírû kultúrantropológus. Kiszolgáltatott, idegenek veszik körül a szülõszobán, a testét gépként kezelik, amely bármikor meghibásodhat.

  • Miért születik több fiú?

    Miért, több fiú születik?!

    A temetõben járva feltûnik, hogy a férfiakhoz képest sokkal több idõs nõ látogatja a nála korábban született, viszont hamarabb elhunyt párja sírját.

    A magyarázat viszonylag egyszerû: az "aktívabb" férfiak korábban halnak meg, mint feleségük, amit a természet ösztönösen fiútöbblettel igyekszik kiegyenlíteni. A valóság azonban ennél jóval összetettebb.

  • Nyaralás a terhesség alatt

    Itt a nyár, és a kismamák többsége arra vágyik, hogy szülés elõtt vízparton kipihenje magát és kikapcsolódjon. Sokan ebben az idõszakban tervezik a nyaralást, de nem teljesen biztosak abban, hogy az ötödik hónapban még megtehetik-e.

    A terhesség ötödik hónapjai kiváló lehetõséget kínálnak a megszokott napi teendõktõl való elszakadásra, különösen, ha már nem gyötör a reggeli rosszullét, és tele vagyunk energiával. Késõbb, a harmadik trimeszterben a nyaralás már nem olyan kellemes, és nem is tanácsos.

  • A gyerekek bõrének védelme nyáron

    A nyár, a vakáció, pihenés idõszaka. Sokan túl vannak már az elsõ babás nyaraláson, s felkészülten várják az elõttük álló napokat, de vannak, akik ezen a nyáron kelnek elõször útra kisgyermekkel.
    A gyermekek már egészen pici korban is élvezettel pancsolnak a vízben, vagy építenek homokvárat a parton.Az uszodákban, a medencék vize még a legalaposabb fertõtlenítés mellett is tartalmazhat fertõzõ kórokozókat. Az arra érzékeny gyermekeknél pedig nem ritka, hogy épp a fertõtlenítõszer okoz kellemetlen bõr- és szemtüneteket.

  • Ajánlott mozgásformák a várandósság alatt

    Ajánlott mozgásformák a várandósság alattA várandósság idején is érdemes rendszeresen mozogni. Nem izzasztó és megerőltető tornákra gondolunk, hanem kifejezetten a kismamák számára összeállított mozgássorokra. Terhestorna: A kifejezetten a kismamák számára összeállított terhes torna amellett, hogy javítja a vérkeringést, segíti a helyes testtartást, és kifejezetten jótékony hatással bír magzatod fejlődésére is. A terhestornával megelőzheted a lábdagadást, a derék- és a keresztcsont körüli terület fájdalmát, a mozgás hozzájárulhat a lelki egyensúlyod megőrzéséhez is.

  • Hogyan védjük a gyermekek bőrét a hidegben?

    Hogyan védjük a gyermekek bőrét a hidegben?A hideg téli szél és a fűtött lakások sok esetben száraz, meleg levegője nagy igénybevételt jelent a (kis)gyermekek bőrének. Száradás, hámlás, kipirosodás, viszketés lehet a következmény, ami leginkább a kézen és arcon – a téli ruházatban is szabadon maradt testrészeken – jelentkezik. Nem csak az esztétikai látvány ad okot aggodalomra a kipirosodott, cserepesen hámló, száraz bőr: a viszketés miatt a gyermekek az érzékeny, sérült bőrterületeket kapargatni kezdik, és a kezükkel a legkülönfélébb baktériumokat, gombákat juttathatják be a bőrükbe, így fokozva a tüneteket és okozva ezzel gyulladást.

  • Szülés elõtti gyakorlat

    A szülés késõbbi szakaszában, vagy ha a vajúdási folyamat megreked, két nagyon egyszerû és kevésbé drasztikus módszerrel késztethetjük összehúzódásra a méhet. Keljünk fel az ágyból, és mozogjunk. Ne maradjunk háton fekve lustálkodó testhelyzetben, ha a vajúdás akadozik. Beszéljünk a nõvérrel, és ha õ is indokoltnak látja, járkáljunk, végezzünk guggolásokat, támaszkodjunk a falnak, vagy térdelõ helyzetben hajoljunk elõre a kezeinkre. Még ha fájdalmas is kiszállni az ágyból, az álló helyzet képes felgyorsítani a vajúdást, és a tolófájások intenzívebbek lesznek.

  • Terhesség és biztonsági öv használata

    A kismamák többsége arra panaszkodik, hogy az autó biztonsági öve roppant kényelmetlen, sok esetben tanácstalanok: vajon károsítja-e a magzatot?

    Legszívesebben egyáltalán nem kapcsolnák be a biztonsági övet várandós pocakon, mégis meg kell tenni. Kismamák esetében az autóbaleset az elsõdleges halálok, és az Amerikai Szülész és Nõgyógyász Akadémia ajánlása szerint minden mozgó jármûben viselni kell a biztonsági övet.

  • A túlhordott terhesség

    A túlhordott terhességIgaz ugyan, hogy a szülés várt időpontjának meghatározása komoly szakmai számításokon alapszik, de mindent egybevetve mégiscsak becslésnek számít. Éppen ezért teljesen normális, ha a vártnál egy-két héttel korábban vagy később hozzuk világra a gyermeket. Ahhoz, hogy hivatalosan is túlhordott terhességről beszéljünk, a várt szülés időpontja után legalább két hétnek kell eltelnie. Ritka esetben ez összefügghet a placentát vagy a magzatot érintő problémákkal is. A szülés kezdetéig figyelni kell az esetleges komplikációkra utaló jelekre.

  • A bőr ápolása a várandósság alatt

    A bőr ápolása a várandósság alattA pocak gömbölyödése mellett a várandósság alatti hormonális és kötőszöveti változások hatásai a bőr és a haj állapotában is egyaránt jelentkeznek. Várandósság alatt rendszerint a természetes összetevőket tartalmazó készítményeket részesítjük előnyben, hiszen szeretnénk minden felesleges vegyszertől, illatanyagtól megóvni szervezetünket. Fürdéshez a lúgos hatású tusfürdők, szappan helyett olyan fürdőszert válasszunk, amely a bőr pH-értékével megegyező, vagy semleges vegyhatású.

  • A kanyaró megvédheti a gyerekeket az allergiától

    Kisebb valószínûséggel fejlõdik ki allergia azoknál a gyerekeknél, akiknek korábban volt kanyarófertõzésük - közölték egy nagyszabású európai tanulmány szerzõi a Pediatrics címû orvosi folyóirat márciusi számában.

    Az elmúlt évtizedekben szaporodtak az allergiás rendellenességek, amivel egybeesett sok gyerekkori fertõzés arányának csökkenése, valamint a védõoltások alkalmazásának növekedése - állapította meg Helen Rosenlund, a stockholmi Karolinska Intézet munkatársa és kutatócsoportja.

  • A terhesség alatti súlygyarapodás

    A szakemberek szerint a nõk jelentõs többsége tudja, hogy az egészséges étkezés fontos, de azt már csak töredékük tudja meghatározni, egyes élelmiszercsoportokból mennyit kellene fogyasztania. Különösen igaz ez a zöldségekre és gyümölcsökre. Hasonlóan felkészületlennek mutatkoztak a hölgyek a várandósság alatt ajánlott súlygyarapodás mértékét illetõen. Kifejezetten gyakoriak voltak a kismamák közt a fizikai aktivitásra vonatkozó téveszmék is, hiszen legtöbben még mindig úgy tartották, hogy várandósan óvakodni kell a mozgástól. Holott erõs bizonyítékok támasztják alá ennek ellenkezõjét.