rss

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alatt

  • Fontos az egészséges és változatos táplálkozás a várandósság alattA várandósság az egyik legszebb időszak egy nő életében, ezzel együtt az egyik legfelelősségteljesebb is. A magzat tökéletes növekedése és fejlődése érdekében nagy odafigyelést kíván a megfelelő táplálékok fogyasztása. A várandós anyának fel kell készítenie a szervezetét, hogy minden a legnagyobb rendben legyen a terhesség előtt és alatt is. A kismamák energiaszükségletét egyénre szabottan kell meghatározni, hiszen mindenkinél más és más az életmód, az életkor, a tápláltsági állapot, a fizikai erőnlét, és a fogamzás előtti testtömeg.

    Egy egészséges kismama optimális esetben 9-12 kg-ot gyarapodik, túlsúly megléte esetén azonban ne legyen több 7-8 kg-nál, hiszen nőhet a magas vérnyomás, valamint a terhesség alatti cukorbetegség előfordulása. Az energiaszükségletük kb. 15%-kal (~300 kcal) növekszik meg, tehát naponta 0.5 liter tejjel, vagy 10-12 dkg sajttal kell többet fogyasztani egyenletesen eloszlatva. A legfontosabb annak a tévhitnek az eloszlatása, mely szerint terhesség alatt kettő helyett kell enni, hiszen túlzott súlynövekedés esetén megnő a komplikációk előfordulásának veszélye.

    Egy várandós anya étrendjét az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Étkezzen naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatosan és kiegyensúlyozottan, de csak kis mennyiségeket fogyasszon.

    A terhes anya fehérjeigénye 15-20%-kal (~10g) növekszik, hiszen a magzat agyának és izomzatának fejlődésében ez a fő építőelem. Elégtelen bevitel esetén koraszülés illetve vetélés léphet fel. Fehérjepótlás szempontjából kiemelten fontos az állati eredetű élelmiszerek naponta többszöri fogyasztása, melyet sovány húsokból (csirkehús, pulykahús, sertéscomb), zsírszegény húskészítményekből, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri halakból, napi 0.5 l alacsony zsírtartalmú tejből, tejtermékekből, emellett tojásból (heti 3-5 db, alaposan megtisztítva) fedezhet.


    A vas (szerepe a vérképzés, O2szállítás), a cink (vércukorszint szabályozás), B6-vitamin (a magzat agyműködéséhez és idegrendszerének kifejlődéséhez szükséges, hiánya felelős a terhességi depresszióért, illetve csökkenthető a hányinger, hányás) B12vitamin (folsav felszívódásához és a vörösvértestek képződéséhez elengedhetetlen) a húsokból és húskészítményekből szívódnak fel a leghatékonyabban. A belsőségek is jó forrásai a vasnak (pl. máj), de nem szabad túl gyakran fogyasztani a magas A vitamin tartalmuk miatt, hiszen túlzott bevitel esetén fejlődési rendellenességekhez vezet.

    A babák csontozatának fejlődéséhez a kulcs elem a kálcium, melynek legjobb forrása a tej és a tejtermékek, melyekben megtalálható a kálcium hasznosulásához elengedhetetlen D vitamin is. A zsírszegény tej, joghurt, sajtok, túró és kefír ajánlható fogyasztásra, a vaj és a tejszín fogyasztását azonban mérsékelni kell magas zsírtartalmuk miatt. A megnövekedett szénhidrátszükségletet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, valamint száraz hüvelyesekkel lehet fedezni.

    Heti 2-3 alkalommal burgonyát is lehet fogyasztani. Fehér kenyereket, finomított lisztből készült termékeket nem ajánlott gyakran enni, hiszen kevés hasznos anyag, viszont annál több felesleges kalória kerül a szervezetbe. A húsok, a tojás és a tejtermékek fedezik a szükséges zsírmennyiséget.

    A javasolt ételkészítési eljárások zsírszegények: főzés, párolás, teflon edényben, alufólia alatt vagy sütőzacskóban történő sütés. Az olajos magvak tökéletes forrásai a telítetlen zsírsavaknak, E vitaminnak, amelyek elengedhetetlenek a magzat idegrendszerének és izomzatának fejlődéséhez. Kerülendő a bő, illetve a használt olajban sütés. Kenőzsiradékként light margarint használjanak vaj helyett. Zöldség-, gyümölcs-, főzelékfélék naponta többször, frissen vagy párolva érdemes fogyasztani, így nyerhető ki belőlük a legtöbb értékes vitamin. Itt említhető meg a C-vitamin, amely a méhlepény és a magzat immunrendszerének fejlődéséhez szükséges, emellett a folsav bevitelére is fokozottan ügyelni kell már teherbe esés előtt is, hiszen a gerinc és az idegrendszer fejlődésében játszik fontos szerepet. Magas folsav tartalmú a spenót, sóska, brokkoli, zöldbab, kiwi.

    A zöldségek és gyümölcsök magas rosttartalmúak, amely megakadályozza a székrekedés kialakulását, ami terhesség alatt gyakran előfordul. Rostokban gazdag még a korpás kenyér, barna, magvas kenyerek és lisztek, barnarizs, mazsola, aszalt sárgabarack.

    Mit kell kerülnie a várandós kismamának?

    Kerülni kell az alábbiakat: cukorral édesített ételek, italok (helyette használjanak mézet), a félkész és készételek, levesporok, salátaöntetek, a magas sótartalmú fűszerkeverékek, húspácok, konzervek, mustár, sós kekszek, chipsek, ropi. A túlzott sózás is kerülendő, mert emeli a vérnyomást, és az ödéma kialakulásának valószínűségét. Ha elkerülhetetlen a só használata, akkor csakis jódozottal sózzon a kismama, hiszen a jódnak kiemelt szerepe van a vérkeringésben, az anyagcsere-szabályozásában, valamint a pajzsmirigy-hormon termelésében. A kímélő fűszerezés javasolt, célszerű zöld és száraz fűszernövényekkel ízesíteni.

    Mit ihat a kismama?

    Italok szempontjából a legjobb a tiszta víz (1,5-2 liter naponta). A tejet, és akár a csapvizet is érdemes fogyasztás előtt felforralni a fertőzések elkerülése végett. Fogyasszon minél ritkábban szénsavas italokat, cukros üdítőket, szomját csillapítsa inkább csapvízzel, szénsavmentes ásványvízzel, 100%-os gyümölcslevekkel (frissen facsart), illetve házilag készített zöldség levekkel, zöld, vagy gyümölcsteákkal.

    A desszertekről és édességekről nem kell lemondani, de azokat is csak mértékkel, és inkább az étkezések befejező fogásaként fogyasszák. A desszertek helyes kiválasztásánál fontos szempont, hogy a kevesebb energiát és zsírt tartalmazó, tej- vagy gyümölcsalapúakat részesítsék előnyben. A felelősség óriási, hiszen teljes mértékben a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő baba, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, fejlődőben lévő szervezetét.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Bizonyos sportokat jobb elkerülni a terhesség alatt

    Néhány sportág nem javasolt terhesség alatt, mert gyakorlásuk veszélyezteti a babát és a kismamát is. Különösen a várandósság elsõ 17 hetében kerüljük az ugrálással járó sportágakat. Ugyancsak mondjunk le azokról a sportágakról, amelyek összeütközésekkel, párharcokkal és fokozott esésveszéllyel járnak együtt. Ide tartoznak például a futball, a kosárlabda, a kézilabda, a röplabda, a görkorcsolya, a sífutás és a kemény állóképességi edzés. Legyünk óvatosak a nyújtó gyakorlatokkal, mert most minden ízület és szalag rugalmasabb, mint normál körülmények között.

  • Kisebb súllyal születik a baba, ha az édesanya a várandósságot végig dolgozza

    Sok várandós kismama érzi úgy, hogy terhesen is dolgoznia kell, amíg csak lehet - ám szakemberek szerint ezzel cseppet sem tesznek jót a születendõ gyermeknek. A baba kisebb súllyal jöhet a világra, ami kockázatot jelent a jövõjére nézve.
    Egy tanulmány rámutatott: a terhesség utolsó szakaszáig tartó munka egyenértékû azzal, mintha a kismama dohányzott volna a várandósság ideje alatt. A 9. hónapig dolgozó nõk babái átlagosan nagyjából fél kilóval nyomtak kevesebbet, mint azoké, akik abbahagyták a munkát a 6. vagy a 8. hónap tájékán.

  • Barátkozóbbak az anyjukhoz erõsebben kötõdõ gyerekek

    Jó, ha a baba barátkozós!

    Azok a gyerekek, akik iskolás koruk elõtt szoros érzelmi kapcsolatban vannak anyjukkal, könnyebben barátkoznak osztálytársaikkal - állapítják meg amerikai kutatók a Child Development címû szaklapban. Nancy McElwain az Illinois-i Egyetem munkatársa csoportjával 1071 gyerek adatait elemezte. A kutatók felmérték, hogy a gyerekeknek három éves korukban milyen erõs volt kötõdésük édesanyjukkal, négy és fél éves korukban pedig arra voltak kíváncsiak, hogy érzéseikrõl mennyire nyitottan kommunikáltak egymással.

  • Mennyit mozogjon a baba?

    A minél korábban elkezdett testmozgásnak számos elõnye van a jövõre nézve: csökkenti a túlsúly kialakulásának valószínûségét, segít megelõzni számos betegséget, és természetesen az izmokat és a csontokat is erõsíti.

    A minél korábban elkezdett testmozgásnak számos elõnye van a jövõre nézve: csökkenti a túlsúly kialakulásának valószínûségét, segít megelõzni számos betegséget – fõként a szív- és érrendszeri betegségeket –, és természetesen az izmokat és a csontokat is erõsíti.

  • A megfelelõ zsírsavak fogyasztása a terhesség alatt

    A szakértõk óva intik a kismamákat a többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztásától, ezek ugyanis károsan hatnak a baba súlyára. Nagyobb valószínûséggel lesz elhízott az a gyermek, akinek az édesanyja a terhesség alatt "rossz" zsírokat fogyaszt - derül ki egy amerikai kutatásból. Kutatók összesen 293 négy és hat év közötti gyermek zsír-izom arányát vizsgálták meg, melyek eredményét összevetették édesanyjuk terhessége alatt vett vérmintájával. Azok az anyukák, akik omega-6 zsírsavat fogyasztottak a várandósság idején, sokkal nagyobb zsírtömegû babát hoztak világra, mint azok, akik az omega-3 zsírsavat részesítették elõnyben.

  • Tévhitek és igazságok várandóság alatt

    Ha kerek a kismama hasa, lány lesz, ha kívánja a savanyút, akkor….. Sok ilyen igaz vagy igaznak vélt „jóslás” létezik, amibe a várandós nõk belekapaszkodhatnak. De melyik közülük a valós, és miért?

    Anyáról gyermekre szállnak azok a népi bölcsességek, tudományos, de leginkább eseti tapasztalatokból merítkezõ kijelentések, amelyek a várandósság alatti viselkedésre, szokásokra, a születendõ gyermek nemére vonatkoznak. De, mi az igazság, melyik állításnak hihetsz, ha babát vársz?

  • Árulkodó gyermekrajzok?

    Minden gyermek – még a legkisebb is – tud rajzolni, csak mi szülõk, nem értjük. Pedig a rajzok és firkák rengeteg dologról árulkodnak, üzennek. A megfejtéséhez nyújtunk egy kis segítséget. Még lehet, hogy nem is beszél összetett mondatban, vagy nem tudja jól kifejezni magát, de rajzai közlik azt, amit nem tud, vagy nem akar elmondani. Képei alapján megismerhetõ a világról, környezetérõl, családjáról alkotott ítélet, véleménye. Nem kell tanítani, alkosson csak magától! Had maszatoljon, firkáljon krétával a terasz kövére, vagy fesse be az ujjával a sétákon gyûjtött köveket.

  • Mit tehetünk a visszerek kialakulása ellen?

    Mit tehetünk a visszerek kialakulása ellen?Még egy dolog, amire terhesség alatt érdemes odafigyelni: a visszerek kialakulásának megelőzése. A duzzadó erek általában a lábon, de a test más részein is megjelenhetnek. Jó hír ugyanakkor, hogy bár nem szépek, ártalmasnak sem mondhatóak. A visszér meglehetősen gyakori, a nők 55 százalékánál kialakul valamikor élete során. Állapotosság közben a vénák nagyobb terhelésnek vannak kitéve, mivel a vér mennyisége nő és a növekvő magzat is nyomást gyakorol nemcsak a méhre, de a lábakban lévő vénákra is.

  • A szülést megelõzõ lépések

    A kórházba vagy a szülõszobába érkezéskor bizonyos feladatokat a személyzet rutinszerûen elvégez, hogy felkészítsék a kismamát a szülésre.

    Például a legelsõ ilyen lépes a szeméremszõrzet leborotválása. Néhány orvos azt állítja, hogy a szeméremszõrzet leborotválásával csökken a fertõzés esélye, és jobb rálátást enged a szülészgárdának a gyermek érkezésére. Mások szerint a fertõzés kockázatát éppen hogy növeli a borotválás egy ilyen érzékeny helyen és ennyire kritikus idõpontban.

  • A terhesség alatti helyes táplálkozás

    A terhesség kilenc hónapja alatt több energiára, változatosabb étrendre van szükség annak érdekében, hogy mind az édesanya, mind a baba egészségét megóvhassuk.

    Amennyiben a terhesség elõtt az édesanya egészségi állapota illetve testsúlya ideális, a várandósság alatt egészséges étrenddel, gyümölcsök, zöldségek fogyasztásával elkerülhetõ a mesterséges étrend-kiegészítõ tabletták szedése. A leendõ anyukának célszerû az ideális egészségi állapotot elérni a fogamzás idejére, hogy magzata optimális feltételek mellett tudjon fejlõdni.

  • Várandósság alatti fogápolás

    Biztosan sokan hallottátok, hogy a várandósság során könnyen elromolhatnak a kismamák fogai. Ennek bizony van valóságtartalma, hiszen a hormonális változások miatt gyakran elõfordul a terhességi fogínygyulladás.

    A fogíny megduzzadása általában a második hónapban kezdõdik, és egészen a szülésig tarthat. Az íny érzékennyé válik, gyakran vérzik, amiatt a fogmosás hatékonysága is gyakran csökken, hiszen kinek van kedve a mindenhol fájó és vérzõ ínyét fogkefével sanyargatni? Sajnos emiatt sokszor komolyabbá válik a helyzet, mint szeretnénk.

  • Bőrproblémák és bőrápolás a várandósság alatt

    Bőrproblémák és bőrápolás a várandósság alattA hónapok előrehaladtával nemcsak a pocak mérete nő, hanem egyre több gondot okoznak a különböző bőrproblémák is. Valakinek az életét gyulladt pattanások, vagy terhességi csíkok keserítik, más a szokatlan helyeken megjelenő szőrszálaktól vagy az állandó bőrviszketéstől szabadulna. Kutatások szerint a pikkelysömör tünetei sokat javulnak, az atópiás dermatitisz esetében viszont épp ellenkezőleg, az érintettek még inkább fokozódó bőrszárazsággal küzdenek a várandósság időszakában. Ettől eltekintve azonban teljesen egyéni, hogy kinél hogyan változik a bőr a terhesség alatt.

  • Édesítõszerek a terhesség alatt

    A kismamák legtöbbje felteszi magának a kérdést, vajon fogyaszthat-e édesítõszereket? Ártalmasak-e a terhesség idején?

    Ha csak valaki nem cukorbeteg, és ezért fokozatosan figyelnie kell a napi cukorbevitelre, normális esetben semmi ok arra, hogy túl sok mesterséges édesítõt fogyasszon. Lehetséges azonban, hogy valaki annyira megszokta az édesítõszerek ízét, hogy fogyasztása semmiféle mellékhatással vagy problémával nem jár.

  • Gyerek gyógyír

    A gyerekbetegségek és a mindennapos apró-cseprõ fájdalmak elsõsegélyére sok recept és gyógyír van a természetgyógyászat tarsolyában. Ráadásul ezek nemcsak gyorsan hatnak, hanem egyszerûek is.

    Akinek vannak gyerekei, tudja: a fül mindig éjszaka kezd el fájni. A láz akkor lesz a legmagasabb, ha a háziorvos vagy a gyerekorvos éppen szabadnapos. A viszketés, a csuklás és az orrvérzés a leginkább az autóban, a közértben, vagy a buszon jön rá a gyerekre.

  • Különös ikerpár: ikrek, mégsem ugyanaz az édesapjuk

    Különös ikerpár: ikrek, mégsem ugyanaz az édesapjukAz orvosok szerint előbb lesz telitalálatunk a lottón, mint hogy megismétlődjön velünk az, ami a brit Charlotte Hilbrandttal történt évekkel ezelőtt. Az asszony kilenc évvel ezelőtt egy olyan ikerpárral esett teherbe, ahol a két babának két különböző apukája volt. Milliárdból egyszer történik ilyen, nem csoda, hogy még maguk a szakemberek is értetlenül álltak a DNS-vizsgálat eredményei felett, amikor kiderült: az ikrek akik ugyanabban a méhben fejlődtek és ugyanakkor születtek valójában csak féltestvérei egymásnak.