2024.03.29. - Auguszta

A problémás gyerekek nyomot hagynak a szüleikben

A problémás gyerekek nyomot hagynak a szüleikben
A szülõk problémás gyermekük iránti aggodalma akkor sem csökken, ha többi gyermekük sikeres az életben. Gyermekeik sikerei ugyanis kevesebbet nyomnak a latban, mint kudarcaik - derítette ki egy amerikai felmérés. Karen Fingerman, a West Lafayette-i (Indiana állam) Purdue Egyetem pszichológusa és csapata több mint hatszáz szülõt kérdezett saját és felnõtt gyerekei lelkiállapotáról. Tanulmányukat az amerikai pszichológia társaság San Diegóban tartott 118. ülésén mutatták be. Eredményeik arra utalnak, hogy egy sikeres gyermek nem elegendõ, hogy kiegyenlítse egy problémás gyermek negatív hatását.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

A kérdõívben a szülõk elõször gyermekük sikereit értékelték az azonos korcsoportbeli felnõttekéhez viszonyítva. Összesen így 1251 gyermekrõl kapott adatokat a pszichológus. Ezen kívül a szülõk saját közérzetükrõl is nyilatkoztak, továbbá gyermekeikhez fûzõdõ kapcsolatukról, és arról is, hogy egyik gyermeküknek van-e viselkedésbeli vagy életviteli problémája - például drog- illetve alkoholproblémája, súlyos kapcsolati gondjai, vagy konfliktusa a törvénnyel. A kutató azt is ellenõrizte, hogy nem egészségügyi gondokról volt-e ilyenkor szó.

Az eredmények szerint a szülõk 68 százalékának volt olyan felnõtt gyermeke, aki az elmúlt két év során a problémák legalább egyikében érintett volt. Kis híján 49 százalék válaszolta, hogy legalább az egyik csemetéjük nagyon sikeres. A szülõk többségének egyaránt volt sikeres és problémás gyermeke.

A pszichológus végül értékelte, hogyan hat gyermekük sikere a szülõkre. Bár a sikeresek szülei jobban érezték magukat, már egyetlen problémás gyermek is negatívan befolyásolta a mentális közérzetet, még akkor is, ha a családban lévõ többi gyermek sikeres volt. Fingerman ebbõl arra következtetett, hogy a szülõkre erõsebben hat gyermekeik kudarca, mint sikere.