Ha az átlagostól testesebb kisgyerek voltál, valószínûleg van képed arról, milyen érzés az osztály kitaszítottjai közé tartozni. A gyerekek ugyanis kegyetlenek, nem válogatnak az eszközökben, az elõítéletek kisiskolás korban pedig sokak életét keserítik meg. Egy új kutatásból kiderült, hogy az öt év tíz év közötti kicsik kerülik kövér társaikat, ami egyenes utat jelenthet a gyerekkori depresszióhoz és a késõbbi étkezési zavarokhoz. A Brit Pszichológiai Társaság 414 öt és tíz év közötti gyerkõc testtömeg-indexét számolta ki, aminek alapján három csoportot különítettek el egymástól: a túlsúlyos, átlagos és vékony gyerekek csoportját.
Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06
A krétai egyetem két görög kutatóját, Dr Ekaterina Kornilakit és Dr Gregory Chlouverakist az is érdekelte, vajon mi lehet az oka annak, hogy súly alapján osztályozzák a gyerekek társaikat. Az elõbbi kutatás folytatásaként tehát különbözõ történeteket mondtak a gyerekeknek, amelyben negatív és pozitív szereplõk egyaránt helyet kaptak. A mesedélután végén az volt a feladat, hogy a gyerekek megnézzék a történetek fõszereplõit ábrázoló képeket, és eldöntsék, melyik figura melyik karakterhez - a „jóhoz” vagy a „rosszhoz” - tartozhat.
Valójában mindegy rajz ugyanazt a figurát ábrázolta, csak grafikus programok segítségével kövérebb és soványabb kiadásokban: ennek ellenére 95 százalékban (!) a kövér figurákhoz társították a negatív személyiségjegyeket: az irigységet, a gonoszságot, a lustaságot és az erõszakos viselkedést. A sovány és átlagos testalkatú figurák ezzel szemben mindig a „jó oldalra” kerültek.
Vajon mi az oka annak, hogy már egészen fiatal korban kiközösítik, kinézik az emberek a kövéreket? Egyértelmû, hogy a reklámokban, magazinok címlapján, divatbemutatókon és filmekben felbukkanó zörgõ csontú modellek és sztárok azt az üzenetet küldik a gyerekek felé, hogy csak a sovány - de legalábbis átlagos testalkatú - ember válhat sikeressé, boldoggá, népszerûvé és szerethetõvé. Nem sokat segít a helyzeten az õrült fogyi-ipar sem: elképesztõ üzletlánc épült az elmúlt évtizedekben a fogyasztószerek, diétás termékek, speciális étrendek közé, így aztán bárki, aki nyitott szemmel jár, voltaképpen úgy nõ fel, hogy a sejtjeibe ég a tudat, hogy csak hurkák és hájak nélkül lehet teljes értékû ember. A gyerekek pedig ösztönösen átveszik a mintát, elvégre ha maradat tolláról, embert barátjáról ismerhetünk fel, akkor mégis ki akarna szerencsétlen, kudarcra ítélt senkikkel együtt lógni? Ahhoz, hogy ez változzon, egészen más hozzáállásra - és persze kommunikációra - lenne szükség…