2024.04.25. - Márk

A gyerekagy hamar rááll az írásjelekre

A gyerekagy hamar rááll az írásjelekre
Már iskolás kor elõtt igen gyorsan képes az agy szakosodni az írásjelek felismerésére - mutatták ki svájci kutatók.

Ebben egy olyan program volt segítségükre, amely a betûk és beszédhangok összekapcsolását vizsgálja. A társítás általában az elsõ és a legfontosabb lépés az olvasás elsajátításának folyamatában - közölte a Zürichi Egyetem az osztrák televízió tudományos hírportálja szerint. A gyerekek legtöbbje már az iskola elõtt megtanul néhány betût, és elkezdi azokat beszédhangokhoz kapcsolni.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

Silvia Brehm, az egyetem gyermekpszichiátriai központjának kutatója munkatársaival harmincnál több óvodás gyerekkel sajátítatta el egy számítógépes tanulóprogramot. A gyerekek mintegy nyolc héten át, összesen három-négy órát gyakorolták a betûket és a beszédhangokat a programmal.

Szinte mindegyik gyerek betûismerete gyarapodott - számoltak be eredményeikrõl a kutatók. Az ismeretanyag bõvülése szinte teljes mértékben független volt attól, hogy a gyermek családjában elõfordult-e diszlexia.

A kutatók a tanulási folyamat lezajlását agyi mérésekkel láthatóvá is tették. A látásközpont bizonyos területei a gyakorlás hatására kifejlesztették az írásra való szakosodást. Amikor a gyerekeknek írott szavakat mutattak fel, a szóban forgó agyterületek erõteljesebben reagáltak, mint szimbólumok esetén, annak ellenére, hogy a gyerekek a gyakorlás után sem tudtak még olvasni, csak betûzni. Az agynak csupán egy negyed másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy a szavakat megkülönböztesse a jelképektõl - a folyamat tehát automatikusan megy végbe.